Volgens het Havenbedrijf Rotterdam gaat het om het “begin van onderling afgestemde verkeersplanning in de haven”. Naast het Havenbedrijf hebben onder meer de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors (VRC), de Vereniging van Rotterdamse Terminal Operators, de Vereniging van Rotterdamse Machinale Overslagbedrijven, verschillende bulkterminals en sleepdiensten en de Regionale Loodsencorporatie Rotterdam-Rijnmond hun handtekening onder de tekst gezet.
Volgens de agenturenvereniging VRC vraagt de verhevigde concurrentie in de Hamburg/Le Havre-range om een steeds efficiënter havenproduct en is er de noodzaak om de haven te verduurzamen. “Dit wil de havengemeenschap realiseren door de informatie-uitwisseling in de nautische keten te verbeteren en door met een goed afgestemde verkeersplanning te gaan werken. De doelstelling is om het nieuwe informatie-/communicatiesysteem in 2015 volledig operationeel te hebben.”
Een van de veranderingen is dat de Havenmeester ook een coördinerende rol krijgt, aldus het Havenbedrijf. “De Havenmeester wordt facilitator richting schip, agent en terminal in het planningsproces van scheepsreizen naar en vanaf terminals. Die rol gaat hij ook vervullen in de activiteiten die rondom het schip plaatsvinden door ervoor te zorgen dat deze activiteiten veilig en efficiënt worden uitgevoerd. De rol van coördinator heeft betrekking op de planning en inzet van de nautische dienstverleners, zoals loodsen en roeiers.”
Jaarlijks arriveren in Rotterdam ruim 32.000 zeeschepen, die samen goed zijn voor zo’n 80.000 scheepsbewegingen. De verwachting is dat dit aantal verder groeit. ‘Het Schip Centraal’ past tevens in de ‘Havenvisie 2030’ van het Havenbedrijf Rotterdam.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?