Daarvoor waarschuwt de Londense dataleverancier IHS Markit in een nieuw rapport over de ontwikkeling van de offshore windmarkt. Volgens dit stuk zal de vraag naar het installeren van windturbines op zee tegen 2030 verzesvoudigen. De huidige installatievloot, inclusief bestelde schepen, is daar niet op berekend.

Vijftien megawatt

IHS stelt verder dat de huidige schepen niet berekend zijn op behandelen van turbines met een vermogen van meer dan vijftien megawatt, die naar verwachting binnen drie jaar op de markt komen. De grootste windturbines van dit moment leveren een vermogen van zo’n dertien megawatt.

Analist Andrei Utkin van Clean Energy Technology bij IHS Markit stelt dat de trend naar de bouw van windparken in steeds dieper water de ontwikkeling van een nieuwe generatie grotere installatieschepen noodzakelijk maakt. ‘Dat vormt een nieuwe uitdaging’, zegt hij.

Vijftig schepen

Volgens het rapport telt de wereldwijde vloot aan wtiv’s (wind turbine installation vessels) ongeveer vijftig schepen. Ongeveer een derde daarvan is Chinees en opereert, althans op dit moment, niet buiten China. De rest is vrijwel volledig in Europese handen en opereert overwegend op en rond de Noordzee.

Der VS heeft zichzelf de ambitieuze doelstelling opgelegd om tegen 2030 in hoog tempo offshore windparken te bouwen met een gezamenlijk vermogen van dertig megawatt. Nu is dan nog geen één megawatt. Tot nu toe is er slecht één Amerikaanse installatieschip in aanbouw, dat eind 2023 klaar moet zijn. 

Jones Act

Buitenlandse aannemers mogen op grond van de omstreden Jones Act in principe niet in Amerikaanse wateren werken. Volgens IHS Markit zal de VS zijn wetgeving moeten versoepelen en niet-Amerikaanse aannemers moeten toelaten, of zelf een groot investeringsprogramma moeten opzetten, wil het land zijn offshore wind-ambitie kunnen waarmaken.

Het bureau heeft becijferd dat de komende jaren minstens vier nieuwe zeer grote installatieschepen gebouwd moeten worden om op de verwachte schaalvergroting in te kunnen spelen. Die moeten vanaf 2026 beschikbaar zijn en vergen een totale investering tussen de 1,2 en twee miljard dollar. Als één of meer van die schepen in de VS worden gebouwd, valt dat bedrag nog aanzienlijk hoger uit, omdat de scheepsbouwprijzen in de VS ver boven die in de rest van de wereld liggen.

Volgens Utkin zijn er op dit moment zes wtiv’s in aanbouw, die voor eind 2023 in de vaart komen. ‘Zelfs daarmee wordt het al lastig om in 2026/27 nog aan de vraag te kunnen voldoen, maar na 2028 gaat dat zeker niet meer lukken. ‘Daarom zijn er minstens vier wtiv’s nodig om de verwachte vraag tot 2030 te kunnen dekken’, aldus de analist.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding