Deens Cadeler bestelt next level offshore wind-installatieschepen

Voor moeilijke locaties

Het in Kopenhagen gevestigde Cadeler laat in China twee offshore wind-installatieschepen bouwen. Ze moeten over drie jaar in de vaart komen en zullen dan tot de grootste in de markt behoren.

Cosco Shipping Heavy Industry mag het duo gaan bouwen voor 651 miljoen dollar. De eerste gaat direct na oplevering, gepland voor het derde kwartaal van 2024, voor turbineleverancier Siemens Gamesa aan de slag. Het schip gaat assisteren bij het transport en de installatie van honderd windturbines van veertien megawatt in het windpark Sofia van RWE op het Britse deel van de Doggersbank.

Moeilijke locaties

Volgens topman Mikkel Gleerup zijn de zogenoemde X-klasse schepen ontworpen om te werken op de moeilijkste locaties ter wereld. Hij stelt dat het in Oslo beursgenoteerd Cadeler na oplevering met vier grote wtfi’s (wind turbine installation vessels) over de vloot met het grootste draagvermogen in de sector beschikt.

De schepen krijgen een laadvermogen van 17.600 ton en worden uitgerust met een kraan die 2000 ton kan hijsen bij een straal van vijftig meter. Dat moet voldoende zijn voor de installatie van turbines met een vermogen van twintig megawatt. Die zijn nu nog in ontwikkeling en komen binnen enkele jaren op de markt. Het nieuwe duo moet vijf van deze windreuzen ineens kunnen vervoeren, die naar verwachting bijna 300 meter boven het zeeoppervlak zullen uittorenen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Deens Cadeler bestelt next level offshore wind-installatieschepen | NT

Deens Cadeler bestelt next level offshore wind-installatieschepen

Voor moeilijke locaties

Het in Kopenhagen gevestigde Cadeler laat in China twee offshore wind-installatieschepen bouwen. Ze moeten over drie jaar in de vaart komen en zullen dan tot de grootste in de markt behoren.

Cosco Shipping Heavy Industry mag het duo gaan bouwen voor 651 miljoen dollar. De eerste gaat direct na oplevering, gepland voor het derde kwartaal van 2024, voor turbineleverancier Siemens Gamesa aan de slag. Het schip gaat assisteren bij het transport en de installatie van honderd windturbines van veertien megawatt in het windpark Sofia van RWE op het Britse deel van de Doggersbank.

Moeilijke locaties

Volgens topman Mikkel Gleerup zijn de zogenoemde X-klasse schepen ontworpen om te werken op de moeilijkste locaties ter wereld. Hij stelt dat het in Oslo beursgenoteerd Cadeler na oplevering met vier grote wtfi’s (wind turbine installation vessels) over de vloot met het grootste draagvermogen in de sector beschikt.

De schepen krijgen een laadvermogen van 17.600 ton en worden uitgerust met een kraan die 2000 ton kan hijsen bij een straal van vijftig meter. Dat moet voldoende zijn voor de installatie van turbines met een vermogen van twintig megawatt. Die zijn nu nog in ontwikkeling en komen binnen enkele jaren op de markt. Het nieuwe duo moet vijf van deze windreuzen ineens kunnen vervoeren, die naar verwachting bijna 300 meter boven het zeeoppervlak zullen uittorenen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement