In een verklaring zegt het bedrijf dat een ‘onverwachte beweging’ van een kraanonderdeel heeft geleid tot een technisch onderzoek. Het bedrijf stelt dat het te vroeg is om aan te geven of dit gevolgen heeft voor het afleveringsschema. Volgens het energiemagazine Upstream melden bronnen echter dat de geplande oplevering voor het eind van het jaar onhaalbaar is.
Opmerkelijk is dat het opnieuw gaat om een zeer grote nieuwe kraan van Liebherr. Die is de leverancier van de zogenoemde HLC 150000, die stukken tot 3000 ton kan hijsen en een bereik van 84 meter heeft. Vorig jaar stortte een vergelijkbare kraan van Liebherr in Rostock tijdens een overbelastingstest volledig in elkaar.
De ‘Alfa Lift’ is in aanbouw op de scheepswerf van China Merchants Heavy Industry in Jiangsu. Volgens Subsea 7 deed het incident zich voor met het opvouwbare A-frame, een draagconstructie voor de kraanarm. Dat is door Liebherr gebouwd in zijn fabriek in Rostock en in maart dit jaar op transport gesteld naar China. De kraanbouwer zei destijds dat eigen technici de constructie zouden installeren.
Het schip werd in 2018 besteld door de Noorse installateur OHT, dat inmiddels is overgenomen door de Britse Subsea 7-groep. Het is een halfafzinkbaar schip, dat speciaal gebouwd wordt voor het installeren van funderingen en overgangsstukken voor offshore windturbines. De giek van de kraan kan worden neergeklapt, zodat het schip onder bruggen als de Grote Beltbrug door kan.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?