Het autonome vaartuig kan op zijn beurt een elektrisch aangedreven, op afstand bestuurbare onderwater robot lanceren. Tijdens de werkzaamheden worden het schip en de onderwater robot via een satellietverbinding bediend vanuit een controlekamer aan wal.

USV’s spelen, stelt Fugro, ‘een belangrijke rol in de toekomst van de maritieme sector omdat ze leiden tot hogere veiligheid, lagere CO2-emissies en efficiëntere aanlevering van data’. De hogere veiligheid zit hem vooral in het feit dat het personeel niet langer op de woelige zee aan het werk is, maar in de controlekamer aan wal achter het beeldscherm zit.

René de Vries, havenmeester bij Havenbedrijf Rotterdam, zegt dat het de eerste keer is ‘dat vanuit de haven van Rotterdam een op afstand bestuurbaar onbemand schip naar de Noordzee gaat en er werkzaamheden worden uitgevoerd door een onbemand vaartuig’. Digitalisering in de scheepvaart zal niet alleen de veiligheid bevorderen, stelt De Vries, maar ook de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding