Maersk ontwikkelt elektrisch laadstation voor op volle zee

Stillstrom

Maersk Supply Service, een zusterbedrijf van de Deense containerrederij, heeft een elektrisch laadstation ontwikkeld waarmee schepen op volle zee kunnen worden opgeladen.

De kersverse oplaadboei is ‘Stillstrom’ gedoopt, het Deense woord voor ‘stille kracht’, en is ontworpen in samenwerking met het Deense energiebedrijf Ørsted, dat gespecialiseerd is in offshore windparken. Bij een dergelijk offshore windpark zal de oplaadboei in het derde kwartaal van dit jaar voor het eerst in de praktijk worden gedemonstreerd. De Stillstrom zal daar dan een van de Service Operations Vessels (SOV) van Ørsted opladen. Een wereldprimeur, aldus Maersk.

Laadoplossing voor schepen

Stillstrom is meteen ook de naam van het nieuwe dochterbedrijf van Maersk Supply Service dat in bredere zin ‘elektrische oplaadoplossingen voor schepen’ wil gaan aanbieden. De oplaadboei zoals die nu is ontworpen, kan batterij- en hybride-elektrische schepen ter grootte van een SOV opladen, maar het bedrijf wil de apparatuur verder ontwikkelen om die op termijn ook geschikt te maken voor het opladen van grotere schepen, ‘zodat schepen van alle afmetingen als ze stil liggen hun machines kunnen uitschakelen’.

Ørsted stelt dat het alle kennis die tijdens de ontwikkeling van het oplaadstation voor wat betreft de offshore wind-sector meteen zal worden gedeeld met de concurrentie in die branche, om de overstap van brandstoffen naar groenere energie zodoende te ‘maximaliseren’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Maersk ontwikkelt elektrisch laadstation voor op volle zee | NT

Maersk ontwikkelt elektrisch laadstation voor op volle zee

Stillstrom

Maersk Supply Service, een zusterbedrijf van de Deense containerrederij, heeft een elektrisch laadstation ontwikkeld waarmee schepen op volle zee kunnen worden opgeladen.

De kersverse oplaadboei is ‘Stillstrom’ gedoopt, het Deense woord voor ‘stille kracht’, en is ontworpen in samenwerking met het Deense energiebedrijf Ørsted, dat gespecialiseerd is in offshore windparken. Bij een dergelijk offshore windpark zal de oplaadboei in het derde kwartaal van dit jaar voor het eerst in de praktijk worden gedemonstreerd. De Stillstrom zal daar dan een van de Service Operations Vessels (SOV) van Ørsted opladen. Een wereldprimeur, aldus Maersk.

Laadoplossing voor schepen

Stillstrom is meteen ook de naam van het nieuwe dochterbedrijf van Maersk Supply Service dat in bredere zin ‘elektrische oplaadoplossingen voor schepen’ wil gaan aanbieden. De oplaadboei zoals die nu is ontworpen, kan batterij- en hybride-elektrische schepen ter grootte van een SOV opladen, maar het bedrijf wil de apparatuur verder ontwikkelen om die op termijn ook geschikt te maken voor het opladen van grotere schepen, ‘zodat schepen van alle afmetingen als ze stil liggen hun machines kunnen uitschakelen’.

Ørsted stelt dat het alle kennis die tijdens de ontwikkeling van het oplaadstation voor wat betreft de offshore wind-sector meteen zal worden gedeeld met de concurrentie in die branche, om de overstap van brandstoffen naar groenere energie zodoende te ‘maximaliseren’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement