Die beschikt over zeven zware offshore-slepers, vijf bemanning-suppliers en een transportponton. Volgens Kotug gaat het om de grootste overname uit zijn geschiedenis en zal die bijdragen aan ‘het versterken van de leidende positie in de wereldwijde offshore-markten’.

Seaways International richt zich vooral op de offshore olie- en gasindustrie voor de kust van West-Afrika. Kotug ziet vooral mogelijkheden om zijn positie in het assisteren van allerlei drijvende eenheden uit te breiden, zoals fpso’s (floating production, storage, offloading) en frsu’s (floating storage regasification unit).

Daarmee lijkt het Nederlandse bedrijf ook in te spelen op de verstoring van de internationale olie- en gasmarkt als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Het streven van het Westen om minder afhankelijk te worden van Russisch olie en gas zal de behoefte aan dit soort voorzieningen naar verwachting sterk vergroten. Zo heeft Duitsland al aangekondigd een frsu in Wilhelmshaven te gaan stationeren.

Topman Ard-Jan Kooren noemt de overname in een verklaring ‘een mijlpaal’. ‘Die past in onze strategie om onze offshore operaties wereldwijd uit te breiden en aan de toenemende vraag naar offshore support-schepen te voldoen.’ Volgens hem zal ‘de integratie van de twee toonaangevende bedrijven boeiende synergiemogelijkheden opleveren’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement