Het eerste kwartaal van dit jaar verliep voor Boskalis zo gesmeerd en de orderportefeuille van het bedrijf is voor de komende tijd al dermate goed gevuld, dat de Nederlandse maritieme dienstverlener, vorig jaar ‘wereldberoemd’ geworden door de ‘Ever Given’ te bevrijden uit het Suezkanaal, verwacht dat 2022 financieel nog voortvarender wordt dan 2021.

‘Het marktbeeld ziet er voor de korte en middellange termijn gunstig uit’, zo stelde Boskalis bij de presentatie van de kwartaalresultaten. ‘Er ligt een solide basis om de eerdere ebitda-verwachting te verhogen’. Die ebitda, zeg maar de brutowinst, kwam vorig jaar uit op 462 miljoen euro. Eerder ging het bedrijf ervan uit dat het dit jaar moest kunnen lukken om dat winstbedrag te evenaren, maar het ziet nu dus aanleiding voor nog meer optimisme. Hoevéél meer winst er in het vat zit, dat durft Boskalis alleen nog niet te voorspellen. ‘Gegeven het projectmatige karakter van een significant deel van onze activiteiten is het moeilijk om een concrete kwantitatieve uitspraak te doen.’ Ook beaamt Boskalis dat er nog wel ‘onvoorziene ontwikkelingen, bijvoorbeeld ten gevolge van de geopolitieke situatie in Oost-Europa’, kunnen zijn die dat ‘gunstige marktbeeld’ in de praktijk toch nog vertroebelen.

Manilla

Maar op basis van de resultaten uit het eerste kwartaal van dit jaar gaat Boskalis dus juist uit van bloei. De omzet beleefde die drie maanden een ‘sterke toename’, terwijl de brutowinst ‘licht hoger’ uitpakte, aldus de Papendrechters, die ook wat dit betreft geen concrete cijfers noemen. Wel benoemt Boskalis de precieze inhoud van de orderportefeuille. Die is gevuld met 5,47 miljard euro aan opdrachten. ‘Vrijwel stabiel’, zo kwalificeert het bedrijf dat zelf.

Dat Boskalis er zo warmpjes bij zit, is in sterke mate te danken aan de opdracht ter waarde van naar schatting 1,5 miljard euro die het bedrijf eind 2020 in de wacht sleepte om bij de Filipijnse hoofdstad Manilla aan landwinning te doen voor uitbreiding van de internationale luchthaven van die stad. Boskalis-topman Peter Berdowski sprak destijds al van een ‘fantastische’ opdracht, de grootste uit de geschiedenis van het bedrijf, die de grote baggerschepen van de onderneming zeker jarenlang zoet zouden gaan houden.

Dat de omzet van Boskalis’ baggerdivisie Dredging & Inland Infra in het eerste kwartaal ‘aanzienlijk’ is toegenomen in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar, is volgens het bedrijf dan ook ‘voornamelijk als gevolg van de werkzaamheden in de baai van Manilla’. Het werk in de Filipijnen hielp zo flink mee aan ‘de goede bezetting van de sleephopperzuigers’.

Megaprojecten

Andere megaprojecten waarin de baggeraars van Boskalis in het eerste kwartaal een belangrijke rol speelden, zijn de tweede fase van de Tuas Terminal in Singapore, een groot havengebied met containerterminals, en de Fehmarnbeltverbinding tussen Denemarken en Duitsland, de langste weg- en spoortunnel ter wereld. Het werk aan laatstgenoemde project is na jaren van politieke en maatschappelijke discussie dan toch echt begonnen en zal de bedrijven die erbij betrokken zijn nog wel een tijdje bezig houden: de planning is dat de supertunnel in 2029 in gebruik wordt genomen. In eigen land is Boskalis onder meer betrokken bij de aanleg van een overnachtingshaven voor binnenvaartschippers in Spijk.

Reuzenopdrachten à la Manilla, Singapore en Fehman dienen zich ook voor Boskalis niet continue aan: in het eerste kwartaal nam de bagger- en infra-divisie van het bedrijf ‘voornamelijk kleine tot middelgrote projecten in Europa’ aan, waarmee de orderportefeuille lichtjes slonk vergeleken met einde vorig jaar. Verder bracht de sleephopperzuiger ‘Prins der Nederlanden’ het kwartaal werkloos door op een werf in Singapore. Het vaartuig wordt er verlengd om het een grotere beuninhoud te geven – met meer modder dus – waarmee het vanaf medio dit jaar weer in die regio kan worden ingezet.

Brand

Boskalis’ divisie Towage & Salvage kende volgens het bedrijf een relatief druk eerste kwartaal met meerdere ‘emergency response’-opdrachten, waaronder de berging van de ‘Euroferry Olympia’, de veerboot die in februari in brand vloog bij het Griekse eiland Corfu. Verder meldt het bedrijf dat de verkoop van zijn belangen in de havensleepvaart in Singapore en Maleisië aan het Italiaanse sleepvaartbedrijf Rimorchiatori, een deal die afgelopen november werd aangekondigd, later dit jaar wordt afgerond.

Een derde divisie van het Papendrechtse bedrijf, Offshore Energy, zag haar omzet in het eerste kwartaal nagenoeg gelijk blijven, maar tegelijkertijd het orderboek ten opzichte van het eind van 2021 wel met 20% toenemen. Zo werd de opdracht binnengehaald om voor windenergiepark Hollandse Kust West Beta twee exportkabels van elk 65 kilometer te installeren. Na afloop van het eerste kwartaal werd nóg een ‘substantieel kabelproject’ aangenomen, aldus Boskalis, en wel voor een nieuw aan te leggen offshore windpark voor de oostkust van de Verenigde Staten.

Overname

Aan het afgelopen maart door grootaandeelhouder HAL (52,1%) aangekondigde voornemen om Boskalis in zijn geheel te gaan overnemen, wilde het Papendrechtse bedrijf bij de presentatie van de kwartaalcijfers weinig woorden vuil maken. De raad van bestuur en raad van commissarissen van Boskalis zijn ‘in gesprek met HAL om te onderzoeken of overeenstemming kan worden bereikt over het voorgenomen bod’, zo wilde het bedrijf er over kwijt. Op de aandeelhoudersvergadering van Boskalis werd vorige week wel duidelijk dat het bod van 32,50 euro per aandeel dat HAL in gedachten heeft, door de aandeelhouders over het algemeen als te laag wordt beoordeeld.

Rusland legt beslag op Boskalis-vaartuigen in Siberië

Boskalis lijkt te kunnen fluiten naar twee vaartuigen die in Rusland achterbleven nadat het bedrijf subiet zijn Russische activiteiten staakte vanwege de Russische inval in Oekraïne. Een rechter in Moermansk heeft volgens het Russische persbureau Interfax afgelopen week bepaald dat er beslag mag worden gelegd op de steenstorter ‘Arctic Scradeway’ en het baggerschip ‘Nordic Giant’ van Boskalis. Een bedrijf uit Sint-Petersburg, Onego Shipping, krijgt het gezag over de beide vaartuigen en mag ze van de Russische rechter zelf gaan gebruiken.

De Boskalis-schepen werden in Siberië ingezet bij de bouw van de Arctic LNG 2-terminal, een Noordpool-project van gasgigant Novatek. De rechter verwijt Boskalis volgens Interfax dat het ‘zonder uitleg’ het werk in Rusland uit handen heeft laten vallen, waardoor het meer tijd en geld zal kosten om de bouw van de grote lng-terminal in Siberië alsnog te voltooien. Boskalis heeft in De Volkskrant bevestigd dat in Rusland beslag is gelegd op de twee bewuste vaartuigen, maar het bedrijf stelt volgens de krant dat de waarde van de steenstorter en het baggerschip ‘zeer beperkt’ is. Vlak na het uitbreken van de oorlog had Boskalis tegenover RTL al verklaard dat de Russische markt ‘niet zo belangrijk’ is voor het bedrijf: het meeste werk voor de Papendrechters is in Azië en Nederland te doen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement