Boskalis, dat onder andere veel werk heeft met de realisatie van een nieuwe luchthaven in een baai bij de Filipijnse hoofdstad Manilla, zag de omzet in de eerste zes maanden stijgen tot 1,6 miljard euro. Dat was een jaar eerder nog 1,3 miljard euro. De nettowinst steeg van 72 miljoen naar 117 miljoen euro. Van die 117 miljoen euro kwam 37 miljoen uit eenmalige baten en lasten.

De bezetting van de schepen van Boskalis was volgens het bedrijf hoog. Naast het megaproject in Manilla is Boskalis onder andere ook belast met andere omvangrijke projecten zoals de tunnel tussen Duitsland en Denemarken, de aanleg van een nieuwe haventerminal en polder in Singapore. Ook houdt Boskalis zich bezig met dijk- en kustbescherming in Nederland.

Ook op het gebied van offshore windmolenparken heeft Boskalis nog werk te over. Zo is het bedrijf ook mede belast met de aanleg van een omvangrijk windmolenpark in Taiwan.

Topman Peter Berdowski legt uit dat het bedrijf selectiever kan zijn met het aannemen van projecten. Van de tien windparken op zee die worden aanbesteed kan Boskalis er bijvoorbeeld maar twee doen. Dit betekent ook dat het concern betere prijzen kan vragen. Berdowski benadrukt dat dit ook nodig is, omdat in deze sector de laatste jaren weinig is verdiend. “De situatie nu zal zich moeten vertalen in betere contracten”, zegt hij.

Berdowski sprak al met al van een “knappe prestatie” gelet ook op de beperkende coronamaatregelen die tot voor kort nog wel voor inefficiëntie zorgden. Daarnaast wijst de topman op de inflatiedruk en krapte op de arbeidsmarkt waar ook Boskalis mee te maken heeft.

De topman verwacht later deze maand meer te kunnen zeggen over de overnamepoging van investeerder HAL. Aandeelhouders van het concern krijgen binnenkort een toelichting van het bedrijf dat eerder aangaf het bod van HAL eigenlijk te laag maar niet onredelijk te vinden. Daarom laat Boskalis het aan de aandeelhouders over of ze in zee willen met HAL. Op Boskalis in zijn geheel wordt een prijskaartje geplakt van 4,2 miljard euro.