Die grens ligt nu bij 5000 ton en is in handen van het Belgische Deme met de ‘Orion’, die dit jaar in de vaart is gekomen en enkele maanden geleden de eerste funderingspalen voor windturbines heeft geplaatst. Ulstein zegt dat ontwikkelaars van windparken te kennen geven dat ze behoefte hebben aan schepen met nog meer hijscapaciteit.

Op dat gegeven is het nieuwe HXX122-ontwerp gebaseerd voor een 230 meter lang en bijna 62 meter breed schip met een dekoppervlakte van 10.000 vierkante meter. Al die cijfers overtreffen de maatvoering van de installatieschepen die nu in de vaart zijn of nog op stapel staan.

Ontwerp

Het grootste installatieschip tot nu toe dat naar een ontwerp van het in Nederland gevestigde ontwerpbureau Ulstein Design & Solutions (UDS) werd gebouwd, is de ‘Seaway Alfa Lift’  voor het eveneens in Nederland gevestigde Seaway 7. Die had begin dit jaar al in de vaart moeten komen, maar ligt nog steeds aan de kade bij de bouwwerf in het Chinese Nantong.

Net als bij de ‘Orion’ heeft de oplevering forse vertraging opgelopen door een ‘kraan-incident’ tijdens de bouw. Een belangrijk onderdeel van de kraan, het zogenoemde E-frame, raakte zwaar beschadigd en moest vervangen worden. Saillant is dat het, net als bij de ‘Orion’, om een Liebherr-kraan gaat. De beelden van de ineenstorting van de ‘Orion’-kraan gingen de wereld over en de oplevering van het schip liep twee jaar vertraging op.

Offshore wind

Niettemin heeft Ulstein hooggespannen verwachtingen van de markt voor de installatie van offshore windparken. De groep wijst op een rapport van het Internationale Energie Agentschap, waarin voorspeld wordt dat offshore wind de komende decennia zal uitgroeien tot ‘een bedrijfstak van een triljoen’, ofwel 1000 miljard.

Ulstein dacht tot voor kort nog dat een schip met een kraan van 5000 ton de komende jaren toereikend zou zijn. ‘We zien nu echter dat ontwikkelaars voor sommige projecten de voorkeur geven aan nog grotere funderingen dan 5000 ton’, zegt marketing manager Nick Wessels van UDS.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement