In het ‘Strategisch Actieplan Limburg in het Kwadraat’ (SALK) wordt de logistieke sector als een van de speerpunten gezien in een relance van de provincie na de sluiting van Ford, zo schrijft De Tijd. Volgens Marechal, de voormalige ceo van Essers, kan de tewerkstelling in de logistieke sector de komende jaren worden verdubbeld.

Tussen 2003 en 2010 is de omzet in de logistieke sector in Limburg, volgens de POM, met 26% gestegen, van 42,9 miljard naar 54 miljard euro. In Limburg verschaft logistiek werk aan 10.000 mensen (direct) en indirect zelfs aan 16.000. Het beschikbare areaal van 700 hectare aan nieuwe bedrijven terreinen, zou daar nog eens 12.000 banen aan kunnen toevoegen.

Bovenop deze capaciteit aan oppervlakte, pleit Marechal voor innovatie en productontwikkeling, via de oprichting van een SOC. Daarin zou de kennis worden gebundeld van de Universiteiten van Hasselt en Antwerpen, de Vlaamse instituten voor logistiek en mobiliteit, Flanders Drive, VVL-Febetra en Circuit Zolder.