‘Vervoerders dwingen om te elektrificeren is onnodig’

De Kwestie

Is een Europees verbod op de verbrandings­motor noodzaak om wegtransport CO2-neutraal te maken? Lees hier de visie van Fred Westdijk, ceo van Jan de Rijk Logistics.

Fred Westdijk, ceo van Jan de Rijk
Foto: Arriën van Vliet

‘Ik denk dat veel vervoerders, waaronder wijzelf, heel hard bezig zijn met die vergroeningsslag en dat wij daar niet per se toe gedwongen hoeven te worden. Ik denk dat veel transportbedrijven graag groen willen zijn. Als ik met andere transporteurs spreek, hebben ze allemaal plannen om te vergroenen. En dat zijn heel concrete plannen. Dus de sector staat er welwillend tegenover. De moeilijkheid die wij ervaren, is natuurlijk enerzijds het kosten­plaatje van die vergroening.

We moeten mogelijkheden zien te vinden om die kosten te verhalen op onze klanten, al is het maar deels. Want dat vertraagt het een en ander.Neem bijvoorbeeld elektrische trucks. Wij willen die graag in onze vloot opnemen, maar de kosten zijn beduidend hoger dan bij onze huidige voertuigen. Dat geld moet ergens vandaan komen. Een andere kwestie is de beschikbaarheid van de voertuigen en de infrastructuur voor elektrisch en waterstof-aangedreven vervoer.

Zeker de ontwikkeling van waterstofvoertuigen kost nog tijd. Er gebeuren al ontzettend veel dingen, sustainability staat hoog op de agenda bij ons, maar de vraag is dus welke technologie er vandaag de dag al beschikbaar is. Zelfs al elektrificeren we de gehele vloot, dan hebben we nog altijd niet de laadinfrastructuur om achthonderd trucks te laden. Ik verwacht dat de verbrandingsmotoren langzaam uitgefaseerd worden en denk dat er de komende vijf tot zes jaar grote stappen gezet worden. Nogmaals, wij hebben daar geen extra dwang voor nodig.

Als ik naar de huidige technologische ontwikkelingen kijk op het gebied van elektrisch rijden, gaat dat dusdanig snel dat ik denk dat er straks weinig over is wat nog op diesel rijdt. Specifiek vervoer daargelaten, want er zullen best bepaalde stromen zijn die we niet geëlektrificeerd krijgen. Veel zullen dat er echter niet zijn.

Waarschijnlijk zal de totale cost of ownership van een elektrisch voertuig rond 2026 op hetzelfde niveau komen als diesel. Wij kijken dan ook naar grootschalige elektrificering vanaf 2026. Dan gaan we elektrische voertuigen meenemen in ons reguliere vlootvernieuwingsprogramma, ervan uitgaande dat de laadinfrastructuur beschikbaar is natuurlijk.

Beschikbaarheid van laadinfrastructuur heeft hoge prioriteit, maar ik heb twijfel of we niet ingehaald worden door de praktijk. De EU kan natuurlijk eisen: vanaf volgend jaar moet alles elektrisch zijn. En dan? Dan hebben we nog steeds de infrastructuur niet klaar.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

‘Vervoerders dwingen om te elektrificeren is onnodig’ | NT

‘Vervoerders dwingen om te elektrificeren is onnodig’

De Kwestie

Is een Europees verbod op de verbrandings­motor noodzaak om wegtransport CO2-neutraal te maken? Lees hier de visie van Fred Westdijk, ceo van Jan de Rijk Logistics.

Fred Westdijk, ceo van Jan de Rijk
Foto: Arriën van Vliet

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen