Het ministerie bespaart 300 miljoen euro door minder capaciteit vrij te maken voor het vervoer van goederen door Oost-Nederland. Daar wordt nu één treinpad voor vrijgemaakt, in plaats van de beoogde twee. Volgens de staatssecretaris is dat mogelijk omdat de groeiprognoses van het spoorvervoer naar beneden zijn bijgesteld.

Daarnaast wordt een bedrag van 30 miljoen uit het programma voor zwaardere goederentreinen wegbezuinigd. Die gelden waren nog niet besteed.

Bij de vaarwegen zijn er geen projecten geschrapt. Wel wordt er een aantal later uitgevoerd, zoals de aanleg van de ligplaatsen in de IJssel, de Twentekanalen, bij Lobith en op de verbinding Amsterdam-Lemmer-Delfzijl. Ook de aanpassing van de Volkerak- en Kreekraksluizen en de verruiming van de bovenloop van de IJssel worden getemporiseerd.

De aanleg van de zeesluizen bij IJmuiden en Terneuzen loopt geen vertraging op, evenals de verbetering van de Beatrixsluis. Ook de verruiming van de vaarwegen Lemmer-Delfzijl, Eemshaven-Noordzee, IJsselmeer-Meppel en de IJssel fase 2 gaan volgens plan door.

Lees ook: Vier vragen aan verkeersminister Schultz
Lees ook: Overzicht van de meest in het oog springende gevolgen voor de weg en het spoor