Havendebat zonder lading

Verkiezingen

‘Zonder kolenoverslag wordt Rotterdam armer en de wereld warmer.’ Aldus VVD’er Vincent Karremans tijdens het lijsttrekkersdebat voor ondernemers in Conferentiecentrum Engels.

Het was een van de meest prikkelende uitspraken tijdens het debat, dat ondanks verwoede inspanningen van debatleider Frederique De Jong (NOS Radio 1 Journaal) niet echt levendig wilde worden. Over thema’s als duurzame bereikbaarheid en lastenverlichting voor de haven constateerde ze in de meeste gevallen een opmerkelijke mate van eensgezindheid.

Met zijn opmerking over de kolenoverslag refereerde Karremans uiteraard aan de discussie daarover. Hij volgt de redenering van het Havenbedrijf. Dat stelt dat een Rotterdamse kolenban leidt tot verlegging van aanvoerstromen naar andere havens, met hogere logistieke kosten en meer CO2-uitstoot als gevolg. Bovendien schakelt Duitsland bij een dreigend kolentekort mogelijk over op bruinkool.

Joost Eerdmans van Leefbaar stelde het nog iets scherper: ‘Dan verdwijnt de hele zooi naar een nog smeriger haven’. D66-lijsttrekker Said Kasmi kon de eigen wethouder Adriaan Visser, die tegen een kolenban is, niet afvallen. Hij hamerde op het belang van energietransitie, waardoor kolenstook een natuurlijke dood zou sterven. Die transitie is volgens hem ‘onwijs belangrijk’ en hij juicht toe dat de havenbeheerder daar stevig op inzet. De kolendiscussie was eigenlijk een zijlijn van het thema lastenverlichting voor de haven. Dat blijkt op steun van de meeste politieke partijen te kunnen rekenen. Zo vindt Karremans ‘dat het geld dat we in de haven ophalen (het dividend dat het Havenbedrijfafdraagt – red.) ten goede moet komen aan logistiek en bereikbaarheid’. Judith Bokhove van Groen Links bleek daar ook wel voor te voelen, mits het klimaatakkoord van Parijs richtinggevend is: ‘Ik wil sommige bedrijven, zoals de kolencentrales, best verjagen.’

Asfalt

De stelling ‘vervoer moet vaker over water’ leidde tot een klassieke asfalt versus openbaar vervoer discussie. ‘Asfalt helpt’, poneerde Eerdmans strijdlustig: ‘Vervoer over water is  hooguit een mooie aanvulling, want met een paar bootjes los je de fileproblemen niet op’. Dat was tegen het zere been van Ruud van der Velden (Partij voor de Dieren) die erop wees dat jaarlijks zo’n twee miljoen reizigers de Waterbus pakken. Ook Kasmi vond dat de stad moet investeren in vervoer over water ‘omdat Rotterdam al de smerigste lucht van Nederland heeft’.

De enige die echt inging op waterwegen als middel voor goederentransport was oudgediende Leo Bruijn (PvdA). Hij wees op de enorme aantallen containers over water van en naar Maasvlakte 2. Dat de sterke groei van de containerbinnenvaart al bijna een jaar voor problemen zorgt, bleek niet tot het stadhuis te zijn doorgedrongen; het woord congestie werd niet genoemd.

Tweet

Het debat werd enigszins overschaduwd door de commotie over de tweet van Nida-lijsttrekker Nourdin El Ouali, waarin hij Israël op één lijn stelt met ISIS. Om die reden nam Leo Bruijn de honneurs waar voor lijsttrekker Barbara Kathman, die haar handen vol had aan pogingen om de linkse samenwerking tussen Nida, PvdA, GroenLinks en de SP overeind te houden. Lijsttrekker Leo de Kleijn van de SP was wel naar het ondernemersdebat gekomen, kennelijk in de overtuiging dat er eigenlijk niks aan de hand was: ‘Die samenwerking staat als een huis en we hopen op een links college.’

Havendebat zonder lading | NT

Havendebat zonder lading

Verkiezingen

‘Zonder kolenoverslag wordt Rotterdam armer en de wereld warmer.’ Aldus VVD’er Vincent Karremans tijdens het lijsttrekkersdebat voor ondernemers in Conferentiecentrum Engels.

Het was een van de meest prikkelende uitspraken tijdens het debat, dat ondanks verwoede inspanningen van debatleider Frederique De Jong (NOS Radio 1 Journaal) niet echt levendig wilde worden. Over thema’s als duurzame bereikbaarheid en lastenverlichting voor de haven constateerde ze in de meeste gevallen een opmerkelijke mate van eensgezindheid.

Met zijn opmerking over de kolenoverslag refereerde Karremans uiteraard aan de discussie daarover. Hij volgt de redenering van het Havenbedrijf. Dat stelt dat een Rotterdamse kolenban leidt tot verlegging van aanvoerstromen naar andere havens, met hogere logistieke kosten en meer CO2-uitstoot als gevolg. Bovendien schakelt Duitsland bij een dreigend kolentekort mogelijk over op bruinkool.

Joost Eerdmans van Leefbaar stelde het nog iets scherper: ‘Dan verdwijnt de hele zooi naar een nog smeriger haven’. D66-lijsttrekker Said Kasmi kon de eigen wethouder Adriaan Visser, die tegen een kolenban is, niet afvallen. Hij hamerde op het belang van energietransitie, waardoor kolenstook een natuurlijke dood zou sterven. Die transitie is volgens hem ‘onwijs belangrijk’ en hij juicht toe dat de havenbeheerder daar stevig op inzet. De kolendiscussie was eigenlijk een zijlijn van het thema lastenverlichting voor de haven. Dat blijkt op steun van de meeste politieke partijen te kunnen rekenen. Zo vindt Karremans ‘dat het geld dat we in de haven ophalen (het dividend dat het Havenbedrijfafdraagt – red.) ten goede moet komen aan logistiek en bereikbaarheid’. Judith Bokhove van Groen Links bleek daar ook wel voor te voelen, mits het klimaatakkoord van Parijs richtinggevend is: ‘Ik wil sommige bedrijven, zoals de kolencentrales, best verjagen.’

Asfalt

De stelling ‘vervoer moet vaker over water’ leidde tot een klassieke asfalt versus openbaar vervoer discussie. ‘Asfalt helpt’, poneerde Eerdmans strijdlustig: ‘Vervoer over water is  hooguit een mooie aanvulling, want met een paar bootjes los je de fileproblemen niet op’. Dat was tegen het zere been van Ruud van der Velden (Partij voor de Dieren) die erop wees dat jaarlijks zo’n twee miljoen reizigers de Waterbus pakken. Ook Kasmi vond dat de stad moet investeren in vervoer over water ‘omdat Rotterdam al de smerigste lucht van Nederland heeft’.

De enige die echt inging op waterwegen als middel voor goederentransport was oudgediende Leo Bruijn (PvdA). Hij wees op de enorme aantallen containers over water van en naar Maasvlakte 2. Dat de sterke groei van de containerbinnenvaart al bijna een jaar voor problemen zorgt, bleek niet tot het stadhuis te zijn doorgedrongen; het woord congestie werd niet genoemd.

Tweet

Het debat werd enigszins overschaduwd door de commotie over de tweet van Nida-lijsttrekker Nourdin El Ouali, waarin hij Israël op één lijn stelt met ISIS. Om die reden nam Leo Bruijn de honneurs waar voor lijsttrekker Barbara Kathman, die haar handen vol had aan pogingen om de linkse samenwerking tussen Nida, PvdA, GroenLinks en de SP overeind te houden. Lijsttrekker Leo de Kleijn van de SP was wel naar het ondernemersdebat gekomen, kennelijk in de overtuiging dat er eigenlijk niks aan de hand was: ‘Die samenwerking staat als een huis en we hopen op een links college.’