In de overeenkomst zijn nog geen afspraken gemaakt over de auto-industrie, een heikel punt. Daar wordt nog aan gewerkt. De voorzitter van de Europese Commissie Jean-Claude Juncker zei wel terloops dat beide partijen afgesproken hebben om nieuwe tarieven op te schorten zolang er onderhandelingen gaande zijn.

Importheffing

De Amerikaanse president Donald Trump dreigde eerder met tarieven van 20 tot 25% op auto’s en auto-onderdelen die van over de hele wereld naar de VS worden verscheept. Vooral de Europese auto-industrie was daarbij een doorn in het oog. De EU had op zijn beurt al een reeks tegenmaatregelen paraat, mocht Trump de tarieven in het leven hebben geroepen.

Beide kampen gaan nu werken aan lagere handelstarieven. Uiteindelijk moeten er helemaal geen tarieven meer zijn en ook geen overheidssteun voor industrie die geen betrekking heeft op auto’s, meldde Trump.

Sojabonen

De EU heeft beloofd meer sojabonen uit de VS te importeren. Verder zal Europa meer vloeibaar gemaakt aardgas (LNG) uit Amerika importeren en samen met de VS werken aan hervorming van de wereldhandelsorganisatie WTO. Trump beloofde een oplossing voor de invoertarieven van staal en aluminium die hij heeft verhoogd. Dat laatste was de belangrijkste aanleiding voor de dreigende handelsoorlog.

De Amerikaanse president klaagde voorafgaand aan de ontmoeting met Juncker over de ‘massale tarieven’ en ‘enorme barrière’. De VS zouden honderden miljarden dollars verliezen aan de Europese Unie. ‘We moeten volgen’, aldus Trump. ‘Noem het vergelding, maar ik zeg liever dat we wederkerig willen zijn.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement