Dat zei Kamerlid Gijs van Dijk tijdens een gesprek met branchevereniging Evofenedex. ‘We moeten voorzichtig zijn met het invoeren van alleen een kilometerheffing voor vrachtverkeer, ook met het oog op onze concurrentiepositie. Een heffing voor alle weggebruikers is een veel betere maatregel’, aldus Van Dijk.

Files

Ook SP-Kamerlid Sem Lacin zet vraagtekens bij de komst van een trucktol. Hij betwijfelt of een heffing voor uitsluitend vrachtverkeer wel bijdraagt aan vermindering van files en van CO2-uitstoot.

‘We verwachten dat we met betalen naar gebruik voor al het wegverkeer meer bereiken dan door alleen het vrachtverkeer te belasten. We moeten wel waakzaam zijn dat mensen die geen alternatief hebben voor de auto, niet onevenredig hoog worden belast.’

Invoering

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat werkt momenteel aan een plan voor invoering van een kilometerheffing. Hierbij blijven de personenauto’s buiten beschouwing. Alleen vrachtwagens worden belast. Invoering van deze maatregel vindt pas plaats in de volgende kabinetsperiode, waarschijnlijk in 2023.

Evofenedex zelf was eerder ook al kritisch over de plannen. De verladersorganisatie vindt de maatregel simpelweg een lastenverzwaring waar geen extra efficiëntie van te verwachten is. De belangenvereniging zou liever zien dat de heffing voor al het wegverkeer gaat gelden. ‘Dit heeft een positief effect op het milieu en zorgt voor een afname van de filedruk.’