Beieren en Tirol blijven ruziën over probleem transitovervoer

TRANSITOVERVOER

De verkeersministers van Beieren en Tirol en van heel Duitsland en Oostenrijk zijn een ‘tien-puntenplan’ overeengekomen om het transitovervoer over de weg door Tirol te verminderen. Maar op enkele punten staan de Duitse en de Oostenrijkse deelstaat nog diametraal tegenover elkaar.

Dat bleek tijdens een top van de vier verkeersministers die donderdag werd gehouden in Berlijn. Eén van de belangrijkste geschilpunten is de ‘Blockabfertigung’, waarbij Tirol op een aantal dagen in het jaar wegvervoer komend uit Beieren en op weg naar de Brenner-route slechts mondjesmaat doorlaat. Dat leidt aan Beierse kant tot lange files.

Tirol houdt vast aan die ‘toeritdosering’ aan de grens, zo heeft de Tiroler Landeshauptmann, Günther Platter, laten weten tijdens de conferentie in Berlijn. Dat is tegen het zere been van Hans Reichhart, de verkeersminister van Beieren. Tot het tien-puntenplan behoort wel een ‘intelligentere’ grensafhandeling van het wegtransport op de grote doorvoerroute tussen Zuid-Duitsland en Noord-Italië, bijvoorbeeld door het verkeer in de aanloop naar de Tiroler grens alvast te spreiden en zo files te voorkomen.

Hogere Maut op Brenner

Duitsland en Oostenrijk zijn het eens geworden over verhoging van de kilometerheffing op de Brenner. Ze stappen nu samen naar de Europese Commissie om daarvoor instemming te krijgen. De Commissie zal moeten onderzoeken in hoeverre zo’n hogere Brenner-Maut mogelijk discriminerend is. Tegelijk wil Oostenrijk voorkomen dat andere Tiroler wegen in geval van een duurdere tol op de Brenner veel meer uitwijkend, tolvermijdend wegvervoer te verwerken krijgen.

De vier verkeersministers maakten in Berlijn een groot nummer van uitbreiding van het spoorvervoer. Zo moet Österreichische Bundesbahnen de capaciteit verdubbelen van de Rollende Landstraße (RoLa), waarbij complete vrachtautocombinaties op de trein worden gezet. Deze capaciteit bedraagt nu 206.000 eenheden per jaar, maar zou op 1 april volgend jaar al tot 400.000 stuks moeten zijn uitgebreid. Begin 2021 moeten het er 450.000 zijn.

Van zijn kant heeft Duitsland toegezegd daartoe de overslagcapaciteit van de terminals van München-Riem en Regensburg te vergroten. Aangetekend moet worden dat de RoLa de laatste jaren bij de meeste wegvervoerders weinig populair was. Dat zou moeten verbeteren in geval van een hogere Brennertol.

Geen ‘euphorie’ in Tirol

De Tiroler Obmann, Platter, verliet Berlijn niet in een stemming van ‘euphorie’. Hij wil vasthouden aan de Blockabfertigung als zodanig en aan rijverboden op uitwijkroutes in de regio Innsbruck, en kreeg daar bij zijn Beierse collega de handen niet voor op elkaar. De laatste, Hans Reichhart dus – de Oostenrijkse verkeersminister, Andreas Reichardt, heeft min of meer dezelfde achternaam – stelt dat Duitsland nog steeds een klacht tegen de Blockabfertigung voorbereidt en niet van plan is daarvan nu af te zien.

Beieren en Tirol blijven ruziën over probleem transitovervoer | NT

Beieren en Tirol blijven ruziën over probleem transitovervoer

TRANSITOVERVOER

De verkeersministers van Beieren en Tirol en van heel Duitsland en Oostenrijk zijn een ‘tien-puntenplan’ overeengekomen om het transitovervoer over de weg door Tirol te verminderen. Maar op enkele punten staan de Duitse en de Oostenrijkse deelstaat nog diametraal tegenover elkaar.

Dat bleek tijdens een top van de vier verkeersministers die donderdag werd gehouden in Berlijn. Eén van de belangrijkste geschilpunten is de ‘Blockabfertigung’, waarbij Tirol op een aantal dagen in het jaar wegvervoer komend uit Beieren en op weg naar de Brenner-route slechts mondjesmaat doorlaat. Dat leidt aan Beierse kant tot lange files.

Tirol houdt vast aan die ‘toeritdosering’ aan de grens, zo heeft de Tiroler Landeshauptmann, Günther Platter, laten weten tijdens de conferentie in Berlijn. Dat is tegen het zere been van Hans Reichhart, de verkeersminister van Beieren. Tot het tien-puntenplan behoort wel een ‘intelligentere’ grensafhandeling van het wegtransport op de grote doorvoerroute tussen Zuid-Duitsland en Noord-Italië, bijvoorbeeld door het verkeer in de aanloop naar de Tiroler grens alvast te spreiden en zo files te voorkomen.

Hogere Maut op Brenner

Duitsland en Oostenrijk zijn het eens geworden over verhoging van de kilometerheffing op de Brenner. Ze stappen nu samen naar de Europese Commissie om daarvoor instemming te krijgen. De Commissie zal moeten onderzoeken in hoeverre zo’n hogere Brenner-Maut mogelijk discriminerend is. Tegelijk wil Oostenrijk voorkomen dat andere Tiroler wegen in geval van een duurdere tol op de Brenner veel meer uitwijkend, tolvermijdend wegvervoer te verwerken krijgen.

De vier verkeersministers maakten in Berlijn een groot nummer van uitbreiding van het spoorvervoer. Zo moet Österreichische Bundesbahnen de capaciteit verdubbelen van de Rollende Landstraße (RoLa), waarbij complete vrachtautocombinaties op de trein worden gezet. Deze capaciteit bedraagt nu 206.000 eenheden per jaar, maar zou op 1 april volgend jaar al tot 400.000 stuks moeten zijn uitgebreid. Begin 2021 moeten het er 450.000 zijn.

Van zijn kant heeft Duitsland toegezegd daartoe de overslagcapaciteit van de terminals van München-Riem en Regensburg te vergroten. Aangetekend moet worden dat de RoLa de laatste jaren bij de meeste wegvervoerders weinig populair was. Dat zou moeten verbeteren in geval van een hogere Brennertol.

Geen ‘euphorie’ in Tirol

De Tiroler Obmann, Platter, verliet Berlijn niet in een stemming van ‘euphorie’. Hij wil vasthouden aan de Blockabfertigung als zodanig en aan rijverboden op uitwijkroutes in de regio Innsbruck, en kreeg daar bij zijn Beierse collega de handen niet voor op elkaar. De laatste, Hans Reichhart dus – de Oostenrijkse verkeersminister, Andreas Reichardt, heeft min of meer dezelfde achternaam – stelt dat Duitsland nog steeds een klacht tegen de Blockabfertigung voorbereidt en niet van plan is daarvan nu af te zien.