Volgens Railion toont deze groei aan dat de liberalisering van het goederenvervoer over het spoor is gelukt.

De groei blijkt uit cijfers die maandag werden bekendgemaakt door het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het goederenvervoer over het spoor naar Duitsland groeit al jaren onstuimig. Inmiddels rijden er drie keer zoveel wagons naar het oosten als tien jaar geleden.

Duitsland is verreweg de belangrijkste bestemming voor goederentreinen uit Nederland, met een marktaandeel van ongeveer 60 procent.

Railion, de marktleider op het gebied van goederenvervoer over het spoor, verwacht dat het groeitempo de komende jaren nog kan versnellen dankzij de ingebruikname van de Betuwelijn in het nieuwe jaar.

Voorwaarde is wel dat een lopende discussie over spoortax niet leidt tot extreme prijsverhogingen. Woordvoerder Jelle Rebbers van Railion stelt dat de groei het afgelopen decennium vooral te danken is aan de geslaagde privatisering van het goederenvervoer over het spoor.

,,Politici klagen vaak over de spoorsector, maar hier is echt sprake van succesvol beleid”, aldus Rebbers. ,,We hebben nu meerdere aanbieders met diverse specialismen en er is concurrentie op prijs. Daardoor zijn de transportkosten per ton enorm gedaald.”

De gemiddelde prijs per ton daalde bij Railion tussen 1995 en 2004 met 22 procent.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement