De binnenvaart moet voor het containervervoer op de Tweede Maasvlakte een aandeel krijgen van 45 procent. SGP-Tweekamerlid Kees van der Staaij vroeg volgens weekblad Schuttevaer met een motie om groeikansen van duurzame en milieuvriendelijke vervoertechnieken als binnenvaart en spoor te maximaliseren.
Minister en Kamer namen de inhoud van de motie zonder stemming over. Het wegvervoer krijgt een aandeel van maximaal 35 procent, het spoor van 20 procent en de binnenvaart van 45 procent. De bedrijven op de Tweede Maasvlakte worden via voorwaarden in de milieuvergunning hiertoe aangezet.
Het Havenbedrijf Rotterdam zegt dat het aandeel binnenvaart voor de hele haven nu rond de 30 procent ligt. De binnenvaart zou voor 2003 en 2004 een aandeel van bijna 50 procent hebben berekend. Het verschil tussen beide percentages wordt veroorzaakt doordat de branche ook de lege containers meeneemt in zijn berekening.
Overigens steunde de Tweede Kamer ook het beleid voor een ‘schonere’ binnenvaart. De minister verklaarde in overleg met de binnenvaartbranche en de oliemaatschappijen te streven naar zwavelarme brandstof voor binnenschepen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?
transporteurs zijn al flexibel genoeg geworden door de tijd, de verladers moeten hun personeel eens meer motiveren, nu kijken ze alleen naar de klok 10 voor 5 handen wassen !!
Dit is een zeker feit, dat komt niet doordat de verladers dat niet willen, maar dat de communicatie tussen binnenvaart en verladers geen match heeft. Het is de verlader eraan gelegen de lading te verschepen en de binnenvaart heeft het belang het schip weer zo snel mogelijk gereed te hebben voor nieuwe lading. Doordit alles wordt er niet gezamelijk gekeken naar een betere oplossing. Dit is heel jammer, was dit wel gedaan, dan ben ik ervan overtuigd dat we een extra omzet op een binnenvaart schip
Het is erg gemakkelijk om de vervoerders de schuld te geven van de problemen die zich in het achterland voordoen.
Deze mensen die in dienst zijn bij een vervoerder moeten zich ook aan regels houden.