De berging

De berging van de lading gaat ongeveer een maand duren. Dat zegt Zodiac Maritime in Londen, de eigenaar van het schip. ‘We zijn daarbij sterk afhankelijk van het weer. Slecht weer kan de berging vertragen.’ De MSC Napoli hoort niet eens tot de echt grote containerreuzen, met de 2318 containers die het aan boord had ten tijde van het ongeluk, maar het overhevelen van een container vanuit een schip naar een bergingsvaartuig midden op zee is nu eenmaal een moeilijke klus, aldus Zodiac. De dag waarop het bergen van de containers begon, afgelopen maandag, konden in een paar uur vijftien containers van boord worden gehaald. Van de 103 containers die overboord sloegen, waren er dinsdag 57 gevonden. Met sonarapparatuur wordt geprobeerd de rest te lokaliseren. Het makkelijkst verloopt het leegpompen van de brandstoftanks: 2100 van de 3600 ton was gisteren uit het schip verwijderd.

De lading

Familiefoto’s, wijnvaten, luiers en chemicaliën; de Britse strandjutterij heeft met het plunderen van containers van de MSC Napoli nog eens zichtbaar gemaakt hoezeer mensen en bedrijven afhankelijk zijn van één enkel containerschip. Het Zuid-Afrikaans bijbelgenootschap kan bijvoorbeeld fluiten naar veertigduizend in Nederland gedrukte bijbels. Een enkele motordealer in Zuid-Afrika moet nee verkopen, want BMW had 39 motorfietsen en veel reserve-onderdelen aan boord van het schip. En de autofabriek van Volkswagen in Zuid-Afrika gaat wekenlang elke vrijdag dicht omdat het bedrijf veel onderdelen op het schip had liggen.

Een Zuid-Afrikaanse producent van roestvrij staal treurt om de lading nikkel waar hij op zat te wachten. Nikkel is een schaars goed, zelfs zo schaars dat het ongeluk de prijs van nikkel op de beurzen opdreef tot recordhoogten.

En de oorzaak?

Waarom ontstonden er scheuren in de MSC Napoli tijdens de zware storm van 18 januari? Het schip kan getroffen zijn door wat in het Engels ‘hogging’ heet: een golf die dezelfde lengte heeft als het schip en die daardoor een grote druk uitoefent op het middendeel van het vaartuig. Zo’n buitengewone druk kan net even te veel zijn als het schip om de een of andere reden overgevoelig is. De sjorders treft waarschijnlijk geen blaam. De containers die overboord vielen, zaten nog netjes aan elkaar vast. Metaalmoeheid, werd meteen na het ongeluk gezegd.Een classificatiebureau waarschuwde recent dat containerschepen door hun lengte snel metaalmoe kunnen worden, soms wel binnen vijf jaar na de bouw. Anderen zijn achterdochtig geworden over de reparaties die het schip in 2001 onderging.

Er is iets met dat schip

Het schip heeft een verleden. De MSC Napoli kwam in 1992 in de vaart als CGM Normandie voor de Franse rederij CGM. De maidentrip kreeg veel media-aandacht omdat dit het eerste Europese postpanamaxschip was. Het voer lange tijd tussen Europa en het Verre Oosten. Toen CGM dat vaargebied verliet, nam partner Nedlloyd het in charter over als Nedlloyd Normandië. Ook toen de Fransen besloten om het schip weer zelf te gebruiken, bleef het op dezelfde route. Op 27 maart 2001 liep de CMA CGM Normandie met hoge snelheid op een rif in de straat van Malacca. Het duurde bijna een maand voor het bevrijd kon worden. Tot oktober 2001 bleef het uit de vaart voor reparatie. Juristen zullen zich daar op storten. CMA CGM verkocht het schip in 2002 aan de Britse rederij Zodiac, die het sinds 2004 aan MSC verhuurt.

De opvolger

Zuid-Afrikaanse exporteurs die op de MSC Napoli hadden geboekt, komen niet in de problemen. Hun lading voor Europa wordt meegenomen met de MSC Colombia (4.507 teu), die maandag in Durban de plaats van de onfortuinlijke Napoli in het vaarschema overneemt. De Columbia heefft wel veel minder reeferplugs.

De jutters

Zijn er regels voor jutten? ‘Het mag gewoon niet’, zegt Corry Boom, vrouw van strandjutter Maarten Boom op Texel. ‘Alles wat aanspoelt langs de kust, is eigendom van de staat. Als ze je op heterdaad betrappen ben je alles kwijt. Word je niet betrapt, dan weet ook niemand dat je het gevonden hebt en moet de door de burgemeester aangestelde strandvonder bewijzen dat de goederen van het strand komen. Ondoenlijk.’ Haar man, aldus Corry aan de telefoon, hoopt dat er weer eens een schip strandt bij Texel. ‘De laatste goede vangst, een partij sigaretten, dateert al weer van enkele jaren geleden. Recent ging het om een partij hout en collectors items’.

Om ervoor te zorgen dat een vondst geheim blijft, werkt een jutter alleen en heeft hij schuilplaatsen waar hij zijn buit kan verstoppen. Coory: ‘Jutten is een kat en muis-spel tussen jutter en strandvonder.’