Ladingverzekeraars zullen worden bestookt met claims. Zij zullen verhaal halen bij rederij of ship owner. In dit geval zijn dat respectievelijk het statutair in Panama gevestigde MSC en owner Zodiac. Dat deze partijen hun borst kunnen natmaken, spreekt vanzelf, omdat het sterke vermoeden bestaat dat er met de Napoli ‘iets aan de hand was’.

In 2001 leed het immers schipbreuk in de Straat van Malakka, waarna het in Vietnam werd gerepareerd. Hoewel de toenmalige owner bij de verkoop in 2002 aan Zodiac verklaarde dat het schip in ‘perfecte staat van reparatie’ verkeerde, zal de huidige eigenaar er juridisch alles aan willen doen om aan te tonen dat er verborgen gebreken waren.

MSC zal, door hantering van de bepaling General Average (Averij-Grosse), het bergingsloon voor de Napoli deels ten laste van ladingbelanghebbenden willen brengen. Bij Averij-Grosse komen schip en lading voor evenredige delen op voor verliezen die een gevolg zijn van een ‘vrijwillige en succesvolle opoffering’ van een deel van schip of lading om het geheel te behouden. Daarvoor is nodig dat sprake was van een noodsituatie. Bovendien – en daarover kan in dit geval juridisch worden getwist – moet een deel van de lading opzettelijk zijn opgeofferd.

Dat kan tot lange processen leiden. Veel werk verwacht de ‘natte advocatuur’ in Nederland niet van de Napoli. De zaak zal in Londen spelen.