Ladingverzekeraars zullen worden bestookt met claims. Zij zullen verhaal halen bij rederij of ship owner. In dit geval zijn dat respectievelijk het statutair in Panama gevestigde MSC en owner Zodiac. Dat deze partijen hun borst kunnen natmaken, spreekt vanzelf, omdat het sterke vermoeden bestaat dat er met de Napoli ‘iets aan de hand was’.
In 2001 leed het immers schipbreuk in de Straat van Malakka, waarna het in Vietnam werd gerepareerd. Hoewel de toenmalige owner bij de verkoop in 2002 aan Zodiac verklaarde dat het schip in ‘perfecte staat van reparatie’ verkeerde, zal de huidige eigenaar er juridisch alles aan willen doen om aan te tonen dat er verborgen gebreken waren.
MSC zal, door hantering van de bepaling General Average (Averij-Grosse), het bergingsloon voor de Napoli deels ten laste van ladingbelanghebbenden willen brengen. Bij Averij-Grosse komen schip en lading voor evenredige delen op voor verliezen die een gevolg zijn van een ‘vrijwillige en succesvolle opoffering’ van een deel van schip of lading om het geheel te behouden. Daarvoor is nodig dat sprake was van een noodsituatie. Bovendien – en daarover kan in dit geval juridisch worden getwist – moet een deel van de lading opzettelijk zijn opgeofferd.
Dat kan tot lange processen leiden. Veel werk verwacht de ‘natte advocatuur’ in Nederland niet van de Napoli. De zaak zal in Londen spelen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?
Denk Europees en zorg voor een goede afwikkeling van alle containerflows, dus ook die van Antwerpen. Wij hebben onze mond vol van multimodaal vervoer om het milieu te sparen. Dit houdt niet op bij een virtuele grens.
Geen gezeur. Die lijn ligt er en moet nu maar eens in gebruik worden gesteld. Er is genoeg onderzocht en zo groot en belangrijk is het natuurgebied zuidelijk van de lijn niet. Een omweg over Venlo is puur politiek en niet praktisch. En concurrentie? Toen we de keus hadden voor een combinatie gaven we de voorkeur aan een dure ‘eigen lijn’. Dat recht hebben de Vlamingen dus ook.
Wordt tijd dat de Nederlanders hier eindelijk een fair play in gaan spelen. Voor de Antwerpse haven is deze verbinding van groot belang maar Nederland ziet dit nog steeds als een bedreiging voor de trafieken vanuit Rotterdam.
Jammer dat men na zoveel jaren nog steeds ieder rot excuus aangrijpt om zijn buurland een hak te zetten. Op dit vlak schaam ik mij soms om mijn eigen Nederlandse afkomst !