Volgens verzekeraars is dit bedrag zo hoog, omdat veel luxe goederen, zoals onderdelen van personenwagens, verloren zijn gegaan. De eigenaar van het schip is verzekerd via de London P & I Club. Volgens de Britse kustwacht is er nauwelijks kans dat het schip zal omslaan en zijn er geen tekenen van nieuwe olielekkages.
In totaal zouden 97 containers overboord zijn geslagen, waarvan veertig zijn gezonken. De berging van containers is intussen begonnen, maar dat gaat zeer langzaam. De Britse Scheepvaartminister Stephen Ladyman heeft inmiddels laten weten dat het overladen van de gestrande containers vijf tot acht maanden in beslag kan nemen.
Er kunnen maximaal 30 containers per dag worden overgeladen. Er gaan gerichten dat de Napoli niet zeewaardig zou zijn geweest. Een woordvoerder van eigenaar Zodiac Maritime, ontkent dit ten stelligste. Hij benadrukt dat er de afgelopen jaren wel meer schepen in de problemen zijn gekomen, die meer dan zeewaardig waren.
De storm op 18 januari was de ergste in jaren.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?
De klapcontainer zal:
– altijd op de verkeerde locatie leeg ter beschikking zijn
– wat geberut er met de lege chassis, wagons of binnenvaart slots?
– wegen de investeringen en de handlingkosten op tegen mogelijke besparingen? Ik betwijfel dat.
Gaat niets worden, als hij beschadigd gaat hij niet meer open of dicht.
Denk dat hij zijn geld mooi kwijt is.
Ben benieuwd hoe de ontwerper al deze praktijkproblemen denkt te gaan oplossen, als hij zo overtuigd is van dit idee.
van Nus slaat de spijker op z’n kop – leuk voor
de tekentafel echter de praktijk is helaas anders