De bekwaamheid van het personeel zou daarmee te maken hebben. De hoeveelheid incidenten in de scheepvaart kreeg na een hoogtepunt eind jaren tachtig een dalende lijn te pakken, maar de laatste jaren gaat het volgens de Noorse experts de verkeerde kant op. Containerschepen, ro/ro-schepen en tankers maken de laatste jaren weer steeds vaker brokken.

Det Norske Veritas denkt dat de stijging van het aantal ongelukken in de scheepvaart te wijten is aan een verminderde bekwaamheid van de scheepsbemanningen. Er is tegenwoordig een grotere doorloop onder de bemanningen. Bemanningsleden stappen sneller over naar een functie op het droge en maken plaats voor nieuwe, jonge krachten, waardoor de ervaring aan boord van de schepen achteruit loopt. Terwijl de oudere bemanningsleden veel nieuwe collega’s moeten inwerken, hebben ze tegelijkertijd ook te maken met meer papierwerk en veiligheids- en inspectie-eisen. Dat alles leidt volgens de classificatiemaatschappij tot meer stress en vermoeidheid onder de bemanningsleden en daardoor tot meer ongelukken.

Eerder deze week waarschuwde transportverzekeraar TVM voor het feit dat Nederlandse vrachtwagens steeds meer schade oplopen doordat wegtransportbedrijven in toenemende mate onervaren vrachtwagenchauffeurs moeten gebruiken.