Door het grote aanbod aan spoorvervoerders dreigt eenzelfde concurrentiestrijd los te barsten als op het reguliere spoornet. Daar zijn de tarieven gezakt, nadat in de jaren negentig NS Cargo zijn monopolie verloor.

Volgens Keyrail, exploitant van de Betuweroute, willen de spoorvervoerders vanaf juni zeventig treinen met graan, kolen en erts per week laten rijden. De toeloop van operators is verrassend. Het miljardenproject leek lange tijd een mislukking te worden. Vervoerders waren nauwelijks geïnteresseerd.Dat veranderde nadat Verkeersminister Camiel Eurlings half april bekendmaakte dat de lijn in juni operationeel zou worden.

Ook Max Philips, directeur van voorlichtingsbureau Rail Cargo, toont zich verbaasd over de enorme belangstelling. ‘Het valt me mee. In het begin waren de vervoerders huiverig. Er waren veel onzekerheden, onder andere over de tarieven en over de kosten om een locomotief geschikt te maken.’

De toegenomen belangstelling kan de tarieven onder druk zetten. Philips: ‘Er ontstaat concurrentie. De nieuwkomers hebben twee mogelijkheden om te groeien. Ze kunnen op zoek gaan naar klanten die nu gebruikmaken van wegvervoer en ze kunnen bestaande spoorklanten van andere operators afpikken. Beide gebeurt. Of dit tot een forse tariefdaling leidt, kan ik niet zeggen. Maar de tarieven zullen zeker niet stijgen.’ Bij de nieuwkomers zijn de verwachtingen hooggespannen. Gertjan Boot, commercieel directeur van ITL-Benelux, verwacht een forse groei. ‘Door de toenemende files en de steeds grilliger waterstanden van de Rijn wordt transport over spoor een steeds aantrekkelijker alternatief.’

De kans is groot dat de komende maanden nog enkele vervoerders op de deur zullen kloppen. Rail Cargo, dat bemiddelt tussen vraag en aanbod, heeft verschillende telefoontjes gekregen van geïnteresseerden. ‘Diverse operators oriënteren zich op de Nederlandse markt. Het zou me niets verbazen als er nog een paar bijkomen. Naar verwachting is de markt met twaalf spoorvervoerders vol’, aldus Philips. De De Betuweroute begint met een ingroei-jaar. Tot 1 november is Prorail op het A15-tracé bezig met het elektrificeren en opzetten van ERMTS. Daarna wordt aan de Havenspoorlijn gewerkt. Die werkzaamheden moeten in juli 2008 klaar zijn.

Pas in de zomer van 2008 kan de lijn ten volle worden benut.

Of exploitant Keyrail tot die tijd door de massale interesse ‘nee moet verkopen’, is volgens een woordvoerder nog niet duidelijk. ‘We voeren op dit moment gesprekken met de diverse spoorvervoerders en informeren hen over de beperkingen. We willen weten wanneer ze welke lading willen vervoeren. Met die informatie gaan we naar Prorail. Bij de onderhandelingen proberen we tot een zo goed mogelijk schema te komen. Zoals het er nu naar uitziet, kunnen er twaalf treinen per richting per dag vertrekken.’

Malini Witlox

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement