De Franse databank Alphaliner vindt dat CI een onjuiste boodschap naar de markt stuurt. De Fransen tellen de capaciteit van Maersk Line, MCC en ook de Belgische zusterrederij Safmarine bij elkaar op, omdat ze allemaal binnen dezelfde A.P. Møller Maersk groep vallen en elkaars schepen gebruiken.

Volgens Alphaliner telt de vloot van Maersk als groep 2.157.607 slots. Daarmee hebben de Denen nog altijd een voorsprong op de 1.917.328 teu van MSC. Het valt op dat de Franse databank de vloot van de Zwitsers zo’n 69.000 teu groter inschat dan CI, wellicht omdat ze ook alle kortetermijncharters registreren.

Het is duidelijk dat MSC de achterstand op Maersk Line snel aan het inhalen is. De Deense rederij rondt op dit ogenblik wel een order voor tien schepen van 18.000 teu bij Daewoo in Zuid-Korea af, waardoor de eerste plaats nog een tijdje veiliggesteld zou kunnen worden.

MSC-topman Gianluigi Aponte verklaarde vorige maand dat hij het totaal onbelangrijk vindt wie de grootste is. Voor hem telt in de eerste plaats de rendabiliteit. Die valt niet met die van Maersk te vergelijken, want MSC geeft geen resultaten vrij.

Terwijl de Britse pers schreef over wie nu de grootste is, kwam Maersk Line met een andere boodschap naar buiten. De Denen meldden trots dat ze volgens het laatste kwartaalrapport van Drewry opnieuw de meest stipte carrier zijn.

De Britse consultant meldde inderdaad dat 70,2 procent van de met Maersk verscheepte containers tijdig op hun bestemming aankomen. Volgens Maersk behalen de eigen schepen een score van 87,1 procent. De eindscore is lager omdat de Denen ook containers boeken op schepen van partners, die zich minder rigoureus aan de vaarschema’s houden.

Als leider in het klassement van punctuele rederijen kon Maersk het niet nalaten om fijntjes op te merken dat MSC met een score 41 procent aan de staart van de rangschikking bengelde. De gemiddelde score voor de volledige sector is 55 procent.