DFDS wil fors hoger rendement in logistiek

DFDS heeft een beresterk jaar achter de rug. Dat is voornamelijk op het conto te schrijven van de scheepvaartdivisie van de groep, die de overname van Norfolkline perfect lijkt te verteren. Het rendement van de logistiekdivisie laat daarentegen fors te wensen over. DFDS wil daar dit jaar een ommekeer in zien.

De omzet van de groep maakte een sprong van 6,6 naar 9,9 miljard kroon (1,3 miljard euro). Zowat twee derde van die stijging (2,4 miljard kroon) is te danken aan de overname van Maersk-dochter Norfolkline in juli vorig jaar. De bedrijfswinst (EBITDA) klom van 0,8 naar 1,3 miljard kroon (171 miljoen euro). De winst voor belastingen ging van 20 naar 547 miljoen kroon (73 miljoen euro).

De overname van Norfolkline drukte de resultaten niet en de integratie van de nieuwe dochter verloopt "sneller en beter dan verwacht". De verdere integratie is één van de hoofddoelstellingen voor 2011, samen met de forse verbetering van de rendabiliteit van de logistieke divisie. Als die tweede doelstelling niet gehaald wordt, zullen voor die divisie "andere opties" bekeken worden, zei ceo Niels Smedegaard.

Voor 2011 rekent DFDS op een bedrijfswinst van ongeveer 1,5 miljard kroon, mede dankzij forse groei van de vrachtactiviteiten in de Baltische regio. De expansie in die sector op de Noordzee zal beduidend lager liggen, op een omzet van om en bij 12 miljard kroon.

(Zie De Lloyd van 21/03/2011)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

DFDS wil fors hoger rendement in logistiek | NT

DFDS wil fors hoger rendement in logistiek

DFDS heeft een beresterk jaar achter de rug. Dat is voornamelijk op het conto te schrijven van de scheepvaartdivisie van de groep, die de overname van Norfolkline perfect lijkt te verteren. Het rendement van de logistiekdivisie laat daarentegen fors te wensen over. DFDS wil daar dit jaar een ommekeer in zien.

De omzet van de groep maakte een sprong van 6,6 naar 9,9 miljard kroon (1,3 miljard euro). Zowat twee derde van die stijging (2,4 miljard kroon) is te danken aan de overname van Maersk-dochter Norfolkline in juli vorig jaar. De bedrijfswinst (EBITDA) klom van 0,8 naar 1,3 miljard kroon (171 miljoen euro). De winst voor belastingen ging van 20 naar 547 miljoen kroon (73 miljoen euro).

De overname van Norfolkline drukte de resultaten niet en de integratie van de nieuwe dochter verloopt "sneller en beter dan verwacht". De verdere integratie is één van de hoofddoelstellingen voor 2011, samen met de forse verbetering van de rendabiliteit van de logistieke divisie. Als die tweede doelstelling niet gehaald wordt, zullen voor die divisie "andere opties" bekeken worden, zei ceo Niels Smedegaard.

Voor 2011 rekent DFDS op een bedrijfswinst van ongeveer 1,5 miljard kroon, mede dankzij forse groei van de vrachtactiviteiten in de Baltische regio. De expansie in die sector op de Noordzee zal beduidend lager liggen, op een omzet van om en bij 12 miljard kroon.

(Zie De Lloyd van 21/03/2011)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement