Tijdens een persbriefing zette Keir Fitch, kabinetschef landtransport van Europees Transportcommissaris Siim Kallas (foto) , de voornaamste aspecten op een rijtje. "Met het Witboek willen we de olieafhankelijkheid van het transport doorbreken en zorgen dat transport duurzaam wordt", zei hij.
Om de doelstelling van 60% CO2-reductie te halen tegen 2050 stelt het Witboek een aantal radicale ingrepen voor. Zo moet het gebruik van conventionele brandstof in stadsverkeer tegen 2030 worden gehalveerd en tegen 2050 worden uitgefaseerd. Er moeten nog zuinigere voertuigen komen en er moet werken worden gemaakt van nieuwe aandrijfsystemen.
Verder legt het Witboek de klemtoon op multimodaal transport. Over een afstand van meer dan 300 km zal het gebruik van andere modi dan het wegvevroer (spoor en binnenvaart) worden aanmoedigd. "We gaan wegvervoer boven 300 km niet aan banden leggen, maar willen het spoor en de binnenvaart een duw in de rug geven", aldus Fitch.
In het Witboek zijn 40 sleutelthema’s opgenomen waaronder de komende tien jaar verder zal worden gewerkt, zoals de financiering van de infrastructuur, de maritieme "Blue Belt" en haventoegang, de realisatie van een interne markt voor het spoorvervoer, een kader voor de binnenvaart, vrachtbeveiliging, kilometerheffing, enz.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?