Cordia (1940) begon als stuurman bij de Holland Amerika Lijn en maakte fortuin in de zware ladingvaart door de rederij van pionier Van der Laan aan de Rotterdamse scheepvaartgroep Van Ommeren te verkopen. Hij was getrouwd met de dochter van Van der Laan. Later was hij betrokken bij de oprichting en ontwikkeling van Dock Express, waaruit het huidige Dockwise is voortgekomen, dat eveneens aan Van Ommeren werd verkocht.

Quote waardeerde hem vorig jaar op 330 miljoen euro, waarmee hij op de tachtigste plek op de ranglijst van rijkste Nederlanders terecht kwam. Dat is vermoedelijk een forse onderschatting van zijn werkelijke vermogen, omdat de zakenglossy geen zicht had op zijn omvangrijke belangen in de (Amerikaamse) olie-industrie. In de jaren negentig heeft hij zijn bakens grotendeels van de maritieme sector naar de veel profijtelijkere olie-industrie verzet.

Niettemin gold Cordia in Rotterdam nog steeds als ‘havenbaron’ met een reeks commissariaten bij aan de haven gerelateerde bedrijen, waaronder Smit Internationale, kranenfabrikant Huisman Special Lifting Equipment, het Europees Massagoed Overslagbedrijf, het beursgenoteerde HES Beheer, de rederij Anthony Veder en het zakenreisbureau Meadows.

Hij was verder commissaris bij Van Heek-Ten Cate Holding, Nausch, Hogan & Murray, Rodinia Fund, Workships Group en Cambrian Asia. Hij kwam vorig jaar in het nieuws met zijn besluit om zijn commissariaat bij Smit in te leveren omdat hij de prijs die Boskalis voor de martieme groep betaalde te laag vond.

Hij geldt verder als één van de eerste Nederlanders die om fiscale redenen naar België verhuisde en maakte verder naam als kunstverzamelaar en eigenaar van springpaarden. In de jaren negentig ontsnapte hij aan de dood doordat hij na een zware hartaanval gereanimeerd kon worden door een cardioloog. Dat gebeurde tijdens een concours hippique in België, waar de hartspecialist toevallig aanwezig was.

Cordia opereerde meestal op de achtergrond, maar was vaak de spin in het web bij de totstandkoming van joint ventures en overnamepogingen. Zo speelde hij een centrale rol in een mislukte poging om zowel het Rotterdamse containerbedrijf ECT als de Antwerpse tegenhanger Hessenatie over te nemen en in één groep te bundelen. Daarbij was onder meer Van Ommeren, voorloper van het huidige Vopak, betrokken.

HES zegt Cordia te hebben leren kennen als een commissaris met een brede kennis van de haven en een helicopter view. ‘Zijn inbreng is de afgelopen jaren bijzonder waardevol geweest. Wij zullen zijn charisma, humor en betrokkenheid bij het bedrijf node missen en met veel respect en dankbaarheid aan hem terugdenken’, laat de directie van de onderneming weten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement