Maersk blijft schepen afleiden naar Antwerpen (+ extra foto)

Rederij

Maersk Line maakt zich klaar om de komende drie weken nog meer containerschepen af te leiden naar Antwerpen omwille van de acties bij APM Terminals in Rotterdam.

Volgens de laatste vaarschema’s worden na de ‘Maersk Tukang’ uit de AE1-dienst die vorige week bij PSA aan het Deurganckdok afmeerde ook de volgende drie schepen uit de AE1 naar Antwerpen gestuurd. Hetzelfde geldt voor drie afvaarten uit de AE7-loop naar het Verre Oosten. Het betreft schepen met een capaciteit van 8.400 tot 9.600 teu.

Voorts is de Deense rederij van plan de Rotterdamse aanloop van de Andean Service naar de westkust van Zuid-Amerika tijdelijk over te slaan. Antwerpen wordt sinds kort rechtstreeks door die dienst bediend en kan dus de Nederlandse lading overnemen.

Bestuurder Joost van der Lecq van de vakbond FNV Bondgenoten stelt dat Maersk Line als zusterbedrijf van APM Terminals ‘heel slecht bezig is door nu al schepen tot begin maart om te leiden’. “Men stuurt aan op een confrontatie. Wij gaan die uitdaging aan.”

De bond probeert te verhinderen dat uitwijkende schepen in Antwerpen worden afgehandeld door de Belgische vakbonden te vragen de schepen besmet te verklaren. Dat is tot nu toe niet gelukt. De afgelopen dagen zijn op de Deurganck Terminal van PSA vier uitgeweken Maersk-schepen gewoon afgehandeld, waaronder twee van de allergrootste: de ‘Emma Maersk’ en ‘Ebba Maersk’ van 15.550 teu (zie extra foto). Van der Lecq zegt goede hoop te hebben de Belgische bonden alsnog te kunnen overhalen de acties in Nederland te steunen. “Ze proberen daarvoor nu steun te krijgen bij de dokwerkers.”

Het arbeidsconflict bij APM Terminals draait om een nieuwe cao voor de 700 werknemers. Breekpunt volgens beide partijen is de eis van de bonden dat het bedrijf de extra kosten van de verhoging van de pensioenleeftijd grotendeels moet vergoeden. Op de achtergrond speelt mee dat er nog geen handtekeningen zijn gezet onder de werkgelegenheidsgarantie tot 2016. Tegen die tijd is de nieuwe terminal op Maasvlakte 2 operationeel, die veel werk van de huidige terminal zal overnemen. De bonden vinden dat het in januari gesloten akkoord deel moet uitmaken van de cao-afspraken.

Reacties

Waarom solidair zijn?
De "Hollanders" vergeten zeker dat ze jobs hebben ingepikt richting Vlissingen?
Waren zij dan solidair met de Belgische dockers?

Geplaatst door: Rudi op
Maersk blijft schepen afleiden naar Antwerpen (+ extra foto) | NT

Maersk blijft schepen afleiden naar Antwerpen (+ extra foto)

Rederij

Maersk Line maakt zich klaar om de komende drie weken nog meer containerschepen af te leiden naar Antwerpen omwille van de acties bij APM Terminals in Rotterdam.

Volgens de laatste vaarschema’s worden na de ‘Maersk Tukang’ uit de AE1-dienst die vorige week bij PSA aan het Deurganckdok afmeerde ook de volgende drie schepen uit de AE1 naar Antwerpen gestuurd. Hetzelfde geldt voor drie afvaarten uit de AE7-loop naar het Verre Oosten. Het betreft schepen met een capaciteit van 8.400 tot 9.600 teu.

Voorts is de Deense rederij van plan de Rotterdamse aanloop van de Andean Service naar de westkust van Zuid-Amerika tijdelijk over te slaan. Antwerpen wordt sinds kort rechtstreeks door die dienst bediend en kan dus de Nederlandse lading overnemen.

Bestuurder Joost van der Lecq van de vakbond FNV Bondgenoten stelt dat Maersk Line als zusterbedrijf van APM Terminals ‘heel slecht bezig is door nu al schepen tot begin maart om te leiden’. “Men stuurt aan op een confrontatie. Wij gaan die uitdaging aan.”

De bond probeert te verhinderen dat uitwijkende schepen in Antwerpen worden afgehandeld door de Belgische vakbonden te vragen de schepen besmet te verklaren. Dat is tot nu toe niet gelukt. De afgelopen dagen zijn op de Deurganck Terminal van PSA vier uitgeweken Maersk-schepen gewoon afgehandeld, waaronder twee van de allergrootste: de ‘Emma Maersk’ en ‘Ebba Maersk’ van 15.550 teu (zie extra foto). Van der Lecq zegt goede hoop te hebben de Belgische bonden alsnog te kunnen overhalen de acties in Nederland te steunen. “Ze proberen daarvoor nu steun te krijgen bij de dokwerkers.”

Het arbeidsconflict bij APM Terminals draait om een nieuwe cao voor de 700 werknemers. Breekpunt volgens beide partijen is de eis van de bonden dat het bedrijf de extra kosten van de verhoging van de pensioenleeftijd grotendeels moet vergoeden. Op de achtergrond speelt mee dat er nog geen handtekeningen zijn gezet onder de werkgelegenheidsgarantie tot 2016. Tegen die tijd is de nieuwe terminal op Maasvlakte 2 operationeel, die veel werk van de huidige terminal zal overnemen. De bonden vinden dat het in januari gesloten akkoord deel moet uitmaken van de cao-afspraken.

Reacties

Waarom solidair zijn?
De "Hollanders" vergeten zeker dat ze jobs hebben ingepikt richting Vlissingen?
Waren zij dan solidair met de Belgische dockers?

Geplaatst door: Rudi op