Nederland houdt vast aan zijn voorkeur voor een ‘combisluis’ (voor binnenvaart en kleine zeevaart), die een investering van naar schatting 330 miljoen euro zou vergen, maar is bereid mee te werken aan een veel grotere variant op voorwaarde dat Vlaanderen het leeuwendeel van de meerkosten voor zijn rekening neemt.

Over die grote variant circuleren bedragen tussen de 750 miljoen en 1,2 miljard euro. Nederland heeft vorig jaar verklaard 140 miljoen te zullen bijdragen. Dat bedrag gaat uit van de bouw van de combivariant. Volgens de woordvoerder is pas na afronding van de zogenoemde planstudiefase definitief duidelijk hoeveel het project gaat kosten

Volgens berichten van De Telegraaf en Omroep Zeeland van vandaag zou de bouw kan in 2015 van start kunnen gaan. Eerder werd nog gemikt op 2014. De totale bouwtijd bedraagt zo’n drie jaar.

Een nieuwe grote zeesluis is vooral van belang voor de haven van Gent, die daarmee zijn toegankelijkheid sterk ziet verbeteren. De Gentse havengemeenschap staat dan ook al jaren te popelen. De huidige grootste sluis, de Westsluis (foto), dateert uit 1968 en is nu al voor veel schepen te klein. Volgens een studie van de Gentse haven kan over een paar jaar 90 procent van de wereldvloot aan bulkcarriers er nier meer doorheen.

Het project is volgens de Zeeuwse gedeputeerde Ben de Reu ook van groot belang voor de ontwikkeling van de Kanaalzone langs het 32 kilometer lange Kanaal Gent-Terneuzen. De provincie werkt aan 35 projecten om de zone verder te ontwikkelen, zoals de verdubbeling van de Tractaatweg en de aanleg van bedrijventerreinen voor de logistieke, chemische en agrarische sector.