Brussel wil maritieme richtlijn laten verdwijnen

De Europese Commissie overweegt de maritieme richtlijn met het verbod op de conferences in de lijnvaart te laten verdwijnen.

Het richtsnoer (guideline) is overbodig geworden omdat de reguliere antikartelwetgeving afdoende is om te voorkomen dat rederijen prijsafspraken maken, aldus de Commissie.

Het maritieme richtsnoer werd in oktober 2008 voor vijf jaar van kracht. Omdat die termijn volgend jaar verstrijkt, is de Europese Commissie een consultatie begonnen om marktpartijen in de gelegenheid te stellen hun visie op het voornemen te geven.

Tot 2008 hadden containerrederijen een vrijstelling op de geldende mededingingsregels. Binnen de conferences hadden zij de mogelijkheid om het prijsbekleid op elkaar af te stemmen. Onder druk van het verladende bedrijfsleven maakte de Europese Commissie hier een eind aan.

De maritieme regeling heeft geen betrekking op de vorming van consortia door rederijen. De mogelijkheid tot het aanbieden van gezamenlijke diensten blijft behouden.

Het consultatiedocument van de Europese Commissie is hier te vinden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Brussel wil maritieme richtlijn laten verdwijnen | NT

Brussel wil maritieme richtlijn laten verdwijnen

De Europese Commissie overweegt de maritieme richtlijn met het verbod op de conferences in de lijnvaart te laten verdwijnen.

Het richtsnoer (guideline) is overbodig geworden omdat de reguliere antikartelwetgeving afdoende is om te voorkomen dat rederijen prijsafspraken maken, aldus de Commissie.

Het maritieme richtsnoer werd in oktober 2008 voor vijf jaar van kracht. Omdat die termijn volgend jaar verstrijkt, is de Europese Commissie een consultatie begonnen om marktpartijen in de gelegenheid te stellen hun visie op het voornemen te geven.

Tot 2008 hadden containerrederijen een vrijstelling op de geldende mededingingsregels. Binnen de conferences hadden zij de mogelijkheid om het prijsbekleid op elkaar af te stemmen. Onder druk van het verladende bedrijfsleven maakte de Europese Commissie hier een eind aan.

De maritieme regeling heeft geen betrekking op de vorming van consortia door rederijen. De mogelijkheid tot het aanbieden van gezamenlijke diensten blijft behouden.

Het consultatiedocument van de Europese Commissie is hier te vinden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement