De twee containerschepen zijn bestemd voor de dienst van Tote’s dochterrederij Sea Star Line tussen Jacksonville en San Juan in Puerto Rico. Die verbinding valt onder de bepalingen van de Jones Act, wat betekent dat op die route alleen maar schepen onder Amerikaanse vlag mogen varen, die ook in de VS gebouwd werden.

De twee containerschepen krijgen een dubbele romp en zullen in het laatste kwartaal van 2015 en begin 2016 in de vaart komen. Ze vervangen twee oude conro’s van 1.129 teu die al respectievelijk 36 en 38 jaar in de vaart zijn. Tote heeft opties genomen voor drie extra nieuwbouwschepen.

De twee Amerikaanse schepen worden de eerste grote containerschepen die op lng kunnen varen. Volgens de rederij zullen ze 71% minder CO2 uitstoten dan de eenheden die nu worden ingezet. De uitstoot van zwaveloxide zal 98% lager zijn.

Verwacht wordt dat er in de toekomst nog meer containerschepen zullen gebouwd worden die aardgas als brandstof gebruiken. Sommige rederijen overwegen het nu al, maar hebben nog vragen bij de manier waarop ze dergelijke schepen kunnen laten bunkeren. Voor Tote is dat probleem niet onoverkomelijk, omdat de nieuwe containerschepen op een korte route tussen twee vaste havens zullen varen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement