Door die onafhankelijke positie hopen de rederijen mogelijke bezwaren van toezichthouders van te voren weg te nemen. Mededingingautoriteiten zouden kunnen vallen over de dominantie van het samenwerkingsverband van de drie grootste containerrederijen ter wereld. Daarom blijven de commerciële activiteiten – verkoop, marketing en klantenservice – ondergebracht bij de individuele rederijen.

Niettemin zijn de klanten van de rederijen er niet gerust op dat hun onderhandelingspositie ten opzichte van de leden van de alliantie geen gevaar loopt. Nadat eerder al de Nederlandse verladersorganisatie EVO waarschuwde dat de rederijen zich moeten blijven onderscheiden, gaven de European Shippers Council (ESC) en de Asian Shippers Meeting (ASM) een verklaring uit waarin zij hun ‘ernstige zorgen’ uitspreken over P3. ‘Deze samenwerking zou op geen enkele wijze de vrije keuze voor verladers in gevaar mogen brengen of schaden, noch de eerlijke concurrentie, gebaseerd op prijs, het niveau van dienstverlening en routing.’

Alle artikelen over P3 vindt u op onze speciale pagina. Klik hier.

Alle artikelen over P3 vindt u op onze speciale pagina. Klik hier.