Scheepvaartorganisaties zijn wél tevreden over het compromis dat binnen de commissie veiligheid van de IMO werd bereikt. Het compromis is dat behalve het wegen van de container zelf, ook het apart wegen van de inhoud wordt toegestaan. Dat moet dan wel op een gecertificeerde manier.
Hoewel de veiligheidscommissie van de IMO akoord is met het voorstel, moet ze het formeel nog wel bekrachtigen. Dat gebeurt waarschijnlijk in mei 2014. De IMO kan dan in november een definitief besluit nemen. De maatregel zou dan in juli 2016 in kunenn gaan, of anders 1 januari 2017.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?
Voor een ieder die hier weet te bevestigen dat het de veiligheid niet vergroot wil ik graag een doorverwijzing maken naar 4000 meter diepte in de Indische Oceaan. De MOL Comfort is naar alle waarschijnlijkheid gezonken omdat aan boord te zware containers stonden. De Stuwadoors zouden hierbij zeker gebaat zijn, mede omdat het beruchte "for shippers stowage and count" dan een controle krijgt in de haven. En indien de waarde niet klopt een rekening naar de shipper zou ik zeggen.
Een container met overgewicht is altijd een risico dat te vermijden is. Goed plan. Hopelijk heeft men het personeel in dienst om dit in de praktijk te brengen.
Mensen die zeggen dat het de veiligheid op zee niet vergroot vergeten voor het gemak ook even de veiligheid van truckers en andere weggebruikers, treinmachinisten, binnenvaart-schippers en havenwerkers.
En dat allemaal voor het GIGANTISCHE bedrag van 20 euro per blikken doos….
Mensen die zeggen dat het de veiligheid op zee niet vergroot, horen niet in de scheepvaart thuis…