Rodriguez vertelde de toehoorders dat niemand schrik hoeft te hebben van het operationele samengaan van de drie grootste containerrederijen op de oostwest-routes. ‘We optimaliseren ons netwerk om onze vloot optimaal te kunnen exploiteren’.

Volgens de regiodirecteur zal P3 in Centraal-Amerika dezelfde hubs gebruiken die Maersk nu al bedient. Hij sluit niet uit dat de drie grootste rederijen zelf meer transshipmentlading zullen vervoeren en dus minder beroep zullen doen op onafhankelijke feedermaatschappijen.

Volgens de Deense consultant SeaIntel zal het P3 Network immens sterk staan en wordt het voor de andere carriers bijna onmogelijk op er tegen op te boksen. Om een vergelijkbaar product te kunnen aanbieden zouden bijvoorbeeld de G6 en CKYH Green Alliances al moeten samengaan, maar zo’n alliantie van tien rederijen acht SeaIntel niet realistisch.

Intussen wordt in de markt al wel gespeculeerd op het feit dat de CKYH Green Alliance die reeds een tandem met Evergreen vormt, meer zou gaan samenwerken met het duo China Shipping/United Arab Shipping Co.

Alle artikelen over P3 vindt u op onze speciale pagina. Klik hier.