Verladers vragen Europees onderzoek over P3

Het Global Shippers Forum heeft de Europese Commissie een lijst met vragen bezorgd in verband met de oprichting van een gezamenlijk P3 Network door de drie grootste containerrederijen ter wereld.

De vereniging die een aantal verladersorganisaties uit Engeland, de Verenigde Staten, Afrika en Azië als leden telt, zegt op zich niet tegen consortia te zijn. De Europese Commissie laat consortia ook ongemoeid zolang hun marktaandeel onder de 30% blijft.

Het P3 Network dat vanaf het tweede kwartaal van volgend jaar lijndiensten op de drie grote oostwest-routes wil gaan exploiteren die door Maersk Line, MSC en CMA CGM gebruikt zullen worden, zal echter meer dan 30% van alle capaciteit controleren.

Het Global Shippers Forum wil daarom dat de Europese Commissie nagaat of de creatie van het P3 Network zal leiden tot een verstoring van de concurrentie onder de carriers. ‘We willen overtuigd worden dat P3 een aantal besparingen zal opleveren waarvan wij als verladers ook profiteren’, zegt Chris Welsch, secretaris van het forum.

Tot nu toe heeft Brussel nog niet gereageerd op het operationele samengaan van de drie grote carriers. Het trio hoeft daarvoor ook geen goedkeuring te krijgen en moet als consortium desgevallend zelf bewijzen dat het geen afbreuk doet aan de concurrentieverhoudingen in de markt.

Alle artikelen over P3 vindt u op onze speciale pagina. Klik hier.

Verladers vragen Europees onderzoek over P3 | NT

Verladers vragen Europees onderzoek over P3

Het Global Shippers Forum heeft de Europese Commissie een lijst met vragen bezorgd in verband met de oprichting van een gezamenlijk P3 Network door de drie grootste containerrederijen ter wereld.

De vereniging die een aantal verladersorganisaties uit Engeland, de Verenigde Staten, Afrika en Azië als leden telt, zegt op zich niet tegen consortia te zijn. De Europese Commissie laat consortia ook ongemoeid zolang hun marktaandeel onder de 30% blijft.

Het P3 Network dat vanaf het tweede kwartaal van volgend jaar lijndiensten op de drie grote oostwest-routes wil gaan exploiteren die door Maersk Line, MSC en CMA CGM gebruikt zullen worden, zal echter meer dan 30% van alle capaciteit controleren.

Het Global Shippers Forum wil daarom dat de Europese Commissie nagaat of de creatie van het P3 Network zal leiden tot een verstoring van de concurrentie onder de carriers. ‘We willen overtuigd worden dat P3 een aantal besparingen zal opleveren waarvan wij als verladers ook profiteren’, zegt Chris Welsch, secretaris van het forum.

Tot nu toe heeft Brussel nog niet gereageerd op het operationele samengaan van de drie grote carriers. Het trio hoeft daarvoor ook geen goedkeuring te krijgen en moet als consortium desgevallend zelf bewijzen dat het geen afbreuk doet aan de concurrentieverhoudingen in de markt.

Alle artikelen over P3 vindt u op onze speciale pagina. Klik hier.