Rotterdam ontvangt nu nog acht van die negen loops, maar valt in het tweede kwartaal van 2014 fors terug naar vier van de acht nieuwe Far East loops. Het aantal aanlopen met megaschepen van de top3-carriers wordt er dus gehalveerd. Verwacht wordt wel dat de volumes per aanloop zullen stijgen.
Antwerpen ontvangt nu de Lion en Silk Services van MSC en de AE2 Service van Maersk. P3 zal volgend jaar ook de Swan Service als vierde dienst naar de Scheldehaven sturen. Ook in de Scheldehaven worden de ‘call sizes’ wellicht groter, want in de Lion Service wordt Antwerpen de eerste Noord-Europese loshaven. In de Silk Service wordt het na Le Havre de tweede loshaven en de enige aanloophaven in de Benelux.
Zeebrugge valt terug van drie naar twee loops, waaronder de Condor Service met de kleinste schepen (8.500 teu). De Belgische kusthaven verliest ook zijn rechtstreekse verbinding met Japan. Zeebrugge zal de Lion Service ontvangen, maar die gaat ook rechtstreeks naar Antwerpen en Duinkerke zodat het de Belgische en Franse ladingkoek moet delen.
Wilhelmshaven heeft zijn eerste twee grote Verre Oostendiensten binnen, maar die Albatros en Shogun Services blijven ook Bremerhaven aanlopen. Hamburg gaat van vier op negen naar drie op acht loops.
Rotterdam en Antwerpen zullen met elk vier loops minder frequent bediend worden dan Le Havre en Felixstowe (elk vijf loops) of Bremerhaven (zes). P3 zal Gdansk, Aarhus en Göteborg rechtstreeks aanlopen, zoals Maersk dat nu al doet. De eerste twee havens zitten in de Baltic Service, die de Benelux voorbijvaart. De Baltic Service zal in principe verzorgd worden door schepen van Maersks E-klasse (15.550 teu).
Ook de vaarschema’s van de drie nieuwe trans-Atlantische diensten van P3 zijn bekend. Antwerpen en Rotterdam krijgen alle loops, wat voor Rotterdam een status quo en voor Antwerpen een dienst extra is. In die diensten komen grotere schepen dan nu het geval is.
Onder de nieuwe rotaties staat in kleine lettertjes dat de start van de P3 diensten afhankelijk blijft van de goedkeuring door een aantal concurrentie-instanties. Dat is in deze context geen onbelangrijk detail om het nog eufemistisch uit te drukken. Het Global Shippers Forum riep de Europese Commissie onlangs nog op om een onderzoek in te stellen.
Nu alle aanloophavens gekend zijn, moeten er ook terminals gekozen worden. Dat is vooral in Antwerpen belangrijk omdat verwacht wordt dat MSC daar al zijn verkeer van het Delwaidedok naar het Deurganckdok verhuist om er samen te zitten met de twee andere partners. Dat betekent dat ruim de helft van alle containeroverslag in Antwerpen van Rechter- naar Linkeroever zou gaan.
Een volledige analyse van het nieuwe P3 aanbod verschijnt volgende week in de gedrukte editie van Nieuwsblad Transport.
Alle artikelen over P3 vindt u op onze speciale pagina. Klik hier.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?
Antwerpen is al volop bezig met uitbreiding van het Delwaidedok MSC Home Terminal met extra kranen voor de toekomst…
Dus Antwerpen zal zijn handen vol hebben
Het is een zuivere rationalisatie. Maersk had al vier afvaarten per week uit Rotterdam (uit vijf loops) en het duo MSC/CMA CGM had er ook vier. De drie carriers blijven als P3 elk vier vertrekken per week aanbieden en boeken nu op dezelfde schepen.
In Belgie staken ze ook als het moet. Ik denk eerder dat ze in Belgie wel de capaciteit hebbben om de grote teu boten te behandelen. In Rotterdam slaan ze de plank nogal mis bij de grootste terminal. En de metaliteit van een hoop mensen daar is ook niet best. Ze leven daar nog veel te veel het verleden.
Ik weet het wel zeker dat dit de reden is, wij zijn expediteur en horen van veel importeurs dat ze de containers nu over Antwerpen laten komen 1 soepeler douane afhandeling 2 geen last van scans en 3 minder stakingen / vertragingen.
De redenen zullen wel om de handlingkosten gaan. En in dit geval heeft Antwerpen gewonnen. Die hebben een goedkoper tarief.
En over een paar jaar zitten ze misschien weer in Rotterdam met een groter ladingpakket.
Ik sluit me volledig aan bij de reactie van Jeroen. Dit gaat veel banen kosten , dus mijn advies : kijk verder dan je neus lang is en denk na wat de consequenties kunnen zijn van staken.
Ik ben benieuwd naar de achterliggende redenen om het aantal aanlopen in Rotterdam zo te verminderen. Dit gaat banen kosten. Kan me trouwens niet aan de indruk onttrekken dat het mede komt door het aantal stakingen bij APM en ECT de afgelopen twee jaar…