Rotterdam ontvangt nu nog acht van die negen loops, maar valt in het tweede kwartaal van 2014 fors terug naar vier van de acht nieuwe Far East loops. Het aantal aanlopen met megaschepen van de top3-carriers wordt er dus gehalveerd. Verwacht wordt wel dat de volumes per aanloop zullen stijgen.
Antwerpen ontvangt nu de Lion en Silk Services van MSC en de AE2 Service van Maersk. P3 zal volgend jaar ook de Swan Service als vierde dienst naar de Scheldehaven sturen. Ook in de Scheldehaven worden de ‘call sizes’ wellicht groter, want in de Lion Service wordt Antwerpen de eerste Noord-Europese loshaven. In de Silk Service wordt het na Le Havre de tweede loshaven en de enige aanloophaven in de Benelux.
Zeebrugge valt terug van drie naar twee loops, waaronder de Condor Service met de kleinste schepen (8.500 teu). De Belgische kusthaven verliest ook zijn rechtstreekse verbinding met Japan. Zeebrugge zal de Lion Service ontvangen, maar die gaat ook rechtstreeks naar Antwerpen en Duinkerke zodat het de Belgische en Franse ladingkoek moet delen.
Wilhelmshaven heeft zijn eerste twee grote Verre Oostendiensten binnen, maar die Albatros en Shogun Services blijven ook Bremerhaven aanlopen. Hamburg gaat van vier op negen naar drie op acht loops.
Rotterdam en Antwerpen zullen met elk vier loops minder frequent bediend worden dan Le Havre en Felixstowe (elk vijf loops) of Bremerhaven (zes). P3 zal Gdansk, Aarhus en Göteborg rechtstreeks aanlopen, zoals Maersk dat nu al doet. De eerste twee havens zitten in de Baltic Service, die de Benelux voorbijvaart. De Baltic Service zal in principe verzorgd worden door schepen van Maersks E-klasse (15.550 teu).
Ook de vaarschema’s van de drie nieuwe trans-Atlantische diensten van P3 zijn bekend. Antwerpen en Rotterdam krijgen alle loops, wat voor Rotterdam een status quo en voor Antwerpen een dienst extra is. In die diensten komen grotere schepen dan nu het geval is.
Onder de nieuwe rotaties staat in kleine lettertjes dat de start van de P3 diensten afhankelijk blijft van de goedkeuring door een aantal concurrentie-instanties. Dat is in deze context geen onbelangrijk detail om het nog eufemistisch uit te drukken. Het Global Shippers Forum riep de Europese Commissie onlangs nog op om een onderzoek in te stellen.
Nu alle aanloophavens gekend zijn, moeten er ook terminals gekozen worden. Dat is vooral in Antwerpen belangrijk omdat verwacht wordt dat MSC daar al zijn verkeer van het Delwaidedok naar het Deurganckdok verhuist om er samen te zitten met de twee andere partners. Dat betekent dat ruim de helft van alle containeroverslag in Antwerpen van Rechter- naar Linkeroever zou gaan.
Een volledige analyse van het nieuwe P3 aanbod verschijnt volgende week in de gedrukte editie van Nieuwsblad Transport.
Alle artikelen over P3 vindt u op onze speciale pagina. Klik hier.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?
Laat je maar lekker opjutten net als in de jaren 90 door dat linkse tuig van de FNV. Al je werk kwijt aan Antwerpen. Gaat zeker weer om behoud of compensatie van je ochtendploeg koffiepauze. Ja, de luxewagen BMW of Mercedes als carrier chauffeur moet je tenslotte kunnen houden. Crisis? nooit van gehoord. Trieste is dat het ten koste gaat van de goedwillende (normaal betaalde) mensen onder de 40 jaar.
Het parkeer probleem speelt hier ook mee in rotterdam .
Dit was te verwachten, de motivatie van de R.dam ze haven arbijders is zo hoog daar word je bang van .
nee jongens nog eerder pauze houden, eerder naar huis enz enz dan ijgelijk mag.
nu kunnen jullie naar huis.
ik ben van mening dat stakingen niet meer van deze tijd zijn. Als we eens kijken waar we staan ,zowel politiek als economisch, moeten we gewoon de handen uit de mouwen steken en niet te veel ……..! Kwartje is helaas nog steeds niet gevallen Nederland.
Eric
Soms moet je jezelf afvragen als luisteren naar de vakbonden wel de juiste beslissing is
Ik sluit me aan bij Jeroen. R’dam krijgt volgens bovenstaand artikel vanaf 2e kwartaal volgend jaar 4 diensten minder. Dat zou kunnen betekenen 52 wk (1 jaar) x 4 diensten per week x 2000 containers per call (schatting) = 416.000 containers per jaar minder. Ben benieuwd welke stuwadoor daar het grootste slachtoffer van wordt ECT (MSC + CMA-CGM) of APMT (Maersk) ? Dan kon het aantal te schrappen banen bij APMT nog wel eens groter worden…
Inderdaad, WAKKER WORDEN ROTTERDAM! Hoe dom kunnen we zijn. Jullie zien het nog niet maar dit is het einde van een tijdperk! Zonder containers kun je wel lekker gaan staken, maar voor wat? En het Havenbedrijf Rotterdam heeft echt zitten slapen!! Die dachten dat de rederijen nooit om Rotterdam heen zouden kunnen.. wat een arrogantie van die volgegeten bestuurders … IN YOUR FACE HANS SMITS! Dit gaat heel veel banen kosten!