P3 zet recordschepen in op trans-Atlantic

Maersk Line, MSC en CMA CGM gaan in twee van hun drie nieuwe trans-Atlantische diensten schepen van 8.500 teu inzetten, die zowel Rotterdam als Antwerpen zullen bedienen.

MSC heeft in zijn wekelijkse dienst naar de Golf van Mexico nu al schepen van 5.700 tot 6.700 teu. In de andere trans-Atlantische diensten van de toekomstige partners varen schepen van 3.400 tot 4.800 teu.

Eenheden van 8.500 teu leken tot nu toe nog een maatje te groot voor de trans-Atlantic, maar de samenwerking van de top-3 carriers laat nu een nieuwe forse stap in de schaalvergroting op deze route toe. MSC krijgt als marktleider op het vaargebied straks 62,7% van de P3 capaciteit op het vaargebied. De diensten op Montreal blijven overigens buiten de nieuwe samenwerking.

De eerste P3-dienst met de kleinste schepen van 4.800 teu zal Bremerhaven, Felixstowe, Rotterdam, Antwerpen en Le Havre met New York, Baltimore en Norfolk verbinden.

De grotere schepen zullen varen in een dienst naar Charleston, Freeport, Miami, Veracruz en Altamira enerzijds en de loop naar New York, Charleston, Savannah, Houston, New Orleans, en Mobile anderzijds.

Net als in de nieuwe diensten tussen Europa en het Verre Oosten, krijgen Rotterdam en Antwerpen evenveel aanlopen. Voor beide havens is dat een goede zaak. MSC bediende Rotterdam bijvoorbeeld nog niet met zijn North Atlantic Service, terwijl Antwerpen nu nog wordt voorbijgevaren door de TA2-dienst van Maersk Line.

In tegenstelling tot de Far East trade waar de twee Beneluxhavens elk de helft van de loops zullen ontvangen, krijgen de twee dus alle diensten naar Noord-Amerika. Dat is een vaargebied waarvoor Antwerpen tot nu toe de grootste overslaghaven van de twee was.

Een uitgebreide analyse van de nieuwe vaarschema’s van P3 verschijnt deze week in de gedrukte editie van Nieuwsblad Transport.

Alle artikelen over P3 vindt u op onze speciale pagina. Klik hier.

P3 zet recordschepen in op trans-Atlantic | NT

P3 zet recordschepen in op trans-Atlantic

Maersk Line, MSC en CMA CGM gaan in twee van hun drie nieuwe trans-Atlantische diensten schepen van 8.500 teu inzetten, die zowel Rotterdam als Antwerpen zullen bedienen.

MSC heeft in zijn wekelijkse dienst naar de Golf van Mexico nu al schepen van 5.700 tot 6.700 teu. In de andere trans-Atlantische diensten van de toekomstige partners varen schepen van 3.400 tot 4.800 teu.

Eenheden van 8.500 teu leken tot nu toe nog een maatje te groot voor de trans-Atlantic, maar de samenwerking van de top-3 carriers laat nu een nieuwe forse stap in de schaalvergroting op deze route toe. MSC krijgt als marktleider op het vaargebied straks 62,7% van de P3 capaciteit op het vaargebied. De diensten op Montreal blijven overigens buiten de nieuwe samenwerking.

De eerste P3-dienst met de kleinste schepen van 4.800 teu zal Bremerhaven, Felixstowe, Rotterdam, Antwerpen en Le Havre met New York, Baltimore en Norfolk verbinden.

De grotere schepen zullen varen in een dienst naar Charleston, Freeport, Miami, Veracruz en Altamira enerzijds en de loop naar New York, Charleston, Savannah, Houston, New Orleans, en Mobile anderzijds.

Net als in de nieuwe diensten tussen Europa en het Verre Oosten, krijgen Rotterdam en Antwerpen evenveel aanlopen. Voor beide havens is dat een goede zaak. MSC bediende Rotterdam bijvoorbeeld nog niet met zijn North Atlantic Service, terwijl Antwerpen nu nog wordt voorbijgevaren door de TA2-dienst van Maersk Line.

In tegenstelling tot de Far East trade waar de twee Beneluxhavens elk de helft van de loops zullen ontvangen, krijgen de twee dus alle diensten naar Noord-Amerika. Dat is een vaargebied waarvoor Antwerpen tot nu toe de grootste overslaghaven van de twee was.

Een uitgebreide analyse van de nieuwe vaarschema’s van P3 verschijnt deze week in de gedrukte editie van Nieuwsblad Transport.

Alle artikelen over P3 vindt u op onze speciale pagina. Klik hier.