Euronav verdubbelt olietankervloot

Euronav heeft voor bijna 1 miljard dollar vijftien supertankers van Maersk Tankers Singapore overgenomen.

Met de overname van alle zogeheten ‘very large crude carriers’ (VLCC’s) van Maersk Tankers verdubbelt de Belgische rederij zijn eigen vloot ruimschoots.

VLCC’s hebben een capaciteit van 200.000 tot 320.000 ton en worden vooral ingezet voor het transport van ruwe olie over de wereldzeeën. De schepen, waar Euronav in totaal 980 miljoen dollar (722 miljoen euro) voor neertelt, zijn gemiddeld zo’n vier jaar oud.
Maersk wil zich meer richten op het vervoer van geraffineerde producten. Euronav ziet de overname naar eigen zeggen als ‘de eerste stap richting een bredere consolidatie van de wereldwijde tankervloot’. Met de aankoop brengt het zijn vloot op het peil van de marktleider in het olievervoer, het Noorse Frontline.

Euronav verdubbelt olietankervloot | NT

Euronav verdubbelt olietankervloot

Euronav heeft voor bijna 1 miljard dollar vijftien supertankers van Maersk Tankers Singapore overgenomen.

Met de overname van alle zogeheten ‘very large crude carriers’ (VLCC’s) van Maersk Tankers verdubbelt de Belgische rederij zijn eigen vloot ruimschoots.

VLCC’s hebben een capaciteit van 200.000 tot 320.000 ton en worden vooral ingezet voor het transport van ruwe olie over de wereldzeeën. De schepen, waar Euronav in totaal 980 miljoen dollar (722 miljoen euro) voor neertelt, zijn gemiddeld zo’n vier jaar oud.
Maersk wil zich meer richten op het vervoer van geraffineerde producten. Euronav ziet de overname naar eigen zeggen als ‘de eerste stap richting een bredere consolidatie van de wereldwijde tankervloot’. Met de aankoop brengt het zijn vloot op het peil van de marktleider in het olievervoer, het Noorse Frontline.