‘De maximale buigingsmoment overschrijdt de geschatte weerstandslimieten van het schip’, meldt het classificatiebureau dat sinds het ongeval nauw samenwerkt met de Singaporese scheepsmanager MSI Ship Management. ‘Verergering van het weer of een lange oceaan sleep zullen het schip in gevaar van breken brengen.’
‘Het schip is in hoge nood voor een vluchthaven’, meldt de club. Maar zoals vaker in dergelijke ongevallen is niemand er happig op om het schip te ontvangen. In dit geval weigeren Japan en Zuid-Korea onderdak. Sleepboten houden het schip op zee.
De Maritime Maise had tijdens de aanvaring 30.000 ton acrylonitril aan boord, een chemische stof die wordt gebruikt voor de vervaardiging van plastic en giftig en licht ontvlambaar is. Naar schatting is 4.000 ton daarvan al in zee of lucht terechtgekomen of verbrandt. Bij breken van het schip zou er nog eens 26.000 ton in zee terechtkomen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?