Het 275 meter lange en 79 meter brede schip komt vandaag met een lading aan in het Schotse Firth of Forth en komt daarna voor enkele dagen naar Rotterdam om het dek voor te bereiden voor een volgend transport. Boskalis, dat rederij Dockwise kort na de bouw van de ‘Vanguard’ overnam, kon vanmorgen niet zeggen wat de volgende klus wordt. Het vertrekt zondag de tiende weer naar zee.

Het zou worden ingezet bij de berging van de ‘Costa Concordia’ voor het transport van het wrak naar Genua, maar de opdrachtgever heeft daar uiteindelijk van afgezien. Boskalis is wel gecompenseerd voor het annuleren van die opdracht, die naar schatting dertig miljoen dollar zou hebben opgeleverd.

De onder de Curaçaose vlag varende ‘Vanguard’ is met een hefvermogen van 110.000 ton met afstand de grootste in zijn soort, maar Dockwise heeft al vergevorderde plannen voor de bouw van een nog groter schip. De ‘Vanguard’ is gebouwd door het Koreaanse Hyundai en heeft ongeveer een kwart miljard dollar gekost.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement