De drie carriers starten samen vier wekelijkse diensten tussen Azië en Europa. ‘Die complementeren de twee bestaande diensten waardoor CMA CGM nu zes afvaarten per week aanbiedt’, schrijft de rederij in een persbericht. Zij doen dat niet onder de naam 2CU, die door analisten en media al aan de verwachte samenwerking was toebedeeld, maar onder de naam Ocean Three.

Ook komen er vier wekelijkse diensten tussen Azië en het Middellands Zeegebied. Twee van deze diensten zullen varen op havens aan de Middellandse zee, één dienst gaat varen op havens aan de Adriatische Zee (tussen Italië en de Balkan) en één dienst vaart door naar het Zwarte Zeegebied.

Op het Pacifisch gebied komen vijf wekelijkse diensten, waarvan er vier op California varen en één op de Noordwestkust van de VS en Canada. Ook komt er een nieuwe dienst tussen Azië en de oostkust van de VS die vaart via het Suezkanaal en zich richt op de Golf van Mexico. Over het aantal diensten die op het trans-Atlantische routes gaan varen, wordt nog onderhandeld.

Shippingwatch wist gisteren al aan te kondigen dat een dergelijke samenwerking in de maak was op basis van ingewijde bronnen. Volgens het medium gaat de samenwerking verder dan een normale vessel sharing agreement (waarbij de reders ruimte op elkaars schepen gebruiken). Zo zouden er ook afspraken bestaan over het charteren van meer en grotere schepen. CMA CGM meldt hier zelf niets over.

Vice voorzitter van CMA CGM, Rodolphe Saadé, zegt over de samenwerking: ‘We zijn erg blij deze drie overeenkomsten te hebben getekend met partners met een goede reputatie, die we beiden kennen en waarderen. Dit zal ons in staat stellen om onze klanten kwalitatieve en betrouwbare diensten aan te bieden naast onze bestaande diensten.’ UASC en China Shipping zijn nog niet met het nieuws naar buiten gekomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement