De alliantie zal helpen om het gebruik van grotere schepen die schaalvoordeel bieden te doen groeien, met name op handelsroutes tussen Azië en Europa. ‘De Azie -Europa trade kent de sterkste concurrentie en om mee te concurreren zijn grote schepen nodig’, zegt Saadé. ‘De huidige werkpaarden die daar varen kunnen tien- tot twaalfduizend containers dragen. Deze schepen zullen steeds meer naar de handelsroutes tussen Azië en het Middellands Zeegebied worden verplaatst en worden vervangen door schepen van 14.000 containers (en groter, red.).’

Partners UASC en CSCL hebben samen elf schepen in bestelling die meer dan 18.000 containers kunnen dragen. De zogenoemde Triple-E schepen, een naam bedacht door Maersk Line: “Economy of scale, Energy efficient en Environmentally improved.” Volgens Saadé zijn er geen toekomstige plannen om nog meer van deze containerreuzen aan te schaffen. ‘In 2015 neemt CMA CGM zes schepen met een capaciteit van 17.000 (17.700, red.) containers in de vaart in aanvulling op drie die we al hebben. Daarmee zijn we voorzien in termen van schepen.’

Samen met de 2M-alliantie van Maersk Line en MSC zal de nieuwe Ocean Three-alliantie het voor op zichzelf staande rederijen moeilijker maken om op de Azië-Europa handelsroute te blijven varen. ‘Net als in de luchtvaartindustrie is het moeilijk om alleen te staan’, zegt Saadé. ‘Je bent beter af in een samenwerking waarin voordeel kan worden behaald uit schaalvoordeel en het delen van risico.’ Volgens de vicevoorzitter kunnen meer allianties worden verwacht nu deze trend is ingezet.

Net als 2M moet de alliantie eerst goedgekeurd worden door de mededingingsautoriteiten in de VS en China voor de alliantie daadwerkelijk van start mag. Richtdatum van de drie partners om te starten is per 2015.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement