Rotterdam breidt pakket kortingen uit

Havengeld

Havenbedrijf Rotterdam verhoogt de haventarieven de komende drie jaar met de helft van het inflatiepercentage, met een maximum van 1% per jaar.

Daarnaast wordt het pakket aan maatregelen en kortingen om de draaischijffunctie van de haven en duurzaam achterlandvervoer te stimuleren fors uitgebreid.

Dat heeft de havenbeheerder donderdagochtend in een gezamenlijk persbericht met de ondernemersvereniging Deltalinqs, de Vereniging Rotterdamse Cargadoors en de en de belangenorganisatie VNPI van de raffinaderijen bekend gemaakt. Het Havenbedrijf overlegt elk jaar vooraf met die belangenorganisaties voor de tarieven voor het komende jaar worden vastgesteld.

Het is voor het eerst dat die voor een periode van drie jaar worden vastgelegd. Topman Allard Castelein van het Havenbedrijf wil daarmee ‘een helder signaal naar de markt’ geven. ‘Rederijen weten waar ze in Rotterdam aan toe zijn. Daar bovenop spelen we gericht in op actuele ontwikkelingen, vooral in de containermarkt en de raffinagesector.’

De laatste bereikte drie jaar geleden jaar geleden na jarenlang procederen al een akkoord met het Havenbedrijf over een korting op het zeehavengeld voor olietankers voor een reeks van jaren. In ruil daarvoor liet de sector een claim van potentieel honderden miljoenen vallen. Die regeling is nu met drie jaar verlengd en werkt volgend jaar uit als een korting van een half procent.

De korting voor transshipment containers, die van het ene op het andere schip worden overgeladen, gaat fors omhoog. Volgens het Havenbedrijf bedraagt het havengeld voor zo’n container gemiddeld ongeveer acht euro. De enkele jaren geleden ingevoerde korting van 1,65 euro wordt de komende drie jaar stapsgewijs verhoogd tot vijf euro per deepsea container. De bestaande transshipmentkorting van 2,50 euro per feedercontainer wordt de komende drie jaar gehandhaafd. De havenbeheerder zegt met dit pakket ‘de markt te willen verleiden fors meer transshipmentlading via Rotterdam te verschepen’.

Daarnaast wordt het tarief voor ‘second calls’ gehalveerd. Deepsea-schepen die afzonderlijk inkomende en uitgaande afvaarten uitvoeren hoeven de tweede keer maar een kwart van het havengeld op het ‘scheepsdeel’ te betalen. Dat is nu nog de helft. Ook de bestaande korting van 10% op het scheepsdeel van schepen die relatief weinig stikstof uitstoten wordt verdubbeld.

Tenslotte worden stimuleringsregelingen voor spoor en binnenvaart verlengd. Voor het spoor is er een subsidieregeling voor het opzetten van nieuwe verbindingen. In de binnenvaart blijft de prijs van een abonnement (waarbij schippers per week, per maand of per jaar betalen) gelijk. Bovendien hoeven ze niet meer apart in Dordrecht, Zwijndrecht en Papendrecht te betalen als ze ook Rotterdam aanlopen. De havenbeheerder wil het komende jaar met de binnenvaart overleggen over een verdere ‘modernisering’ van het systeem van binnenhavengeld.

Deltalinqs-voorzitter Steven Lak is tevreden dat de ’incidentele crisiskortingen’ van de afgelopen jaren structureel zijn gemaakt. Het Havenbedrijf heeft de tarieven na het crisisjaar 2008 al regelmatig verlaagd en wilde die kortingen eigenlijk later alsnog terughalen. Daar ziet het nu dus van af. Lak: ‘Het havengeld gaat de komende jaren reëel beetje bij beetje verder naar beneden. Het is verstandig van het Havenbedrijf om te blijven werken aan concurrerende haventarieven en andere kosten. Dit is goed voor verder herstel en groei.’

Peter den Breejen van de Vereniging Rotterdamse Cargadoors laat optekenen dat het pakket ‘duidelijkheid en ruimte voor verdere ontwikkeling’ biedt. Hij is tevreden dat het is gelukt om ‘een overall goed resultaat te bereiken met extra aandacht voor kansrijke sectoren, zoals de feedermarkt.’ Directeur Margaret Hill van de VNPI tenslotte laat weten dat ‘de bescheiden verlaging van het havengeld voor ruwe olietankers de sector helpt te blijven concurreren op de wereldmarkt’.

Het Havenbedrijf haalde vorig jaar 288 miljoen aan zeehavengeld en veertien miljoen aan binnenhavengeld op. De andere grote inkomstenbron van het Havenbedrijf is de verhuur en erfpacht van terreinen, die vorig jaar 321 miljoen in het laatje bracht. Die tarieven zijn de afgelopen jaren in sommige gevallen wel fors verhoogd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Rotterdam breidt pakket kortingen uit | NT

Rotterdam breidt pakket kortingen uit

Havengeld

Havenbedrijf Rotterdam verhoogt de haventarieven de komende drie jaar met de helft van het inflatiepercentage, met een maximum van 1% per jaar.

Daarnaast wordt het pakket aan maatregelen en kortingen om de draaischijffunctie van de haven en duurzaam achterlandvervoer te stimuleren fors uitgebreid.

Dat heeft de havenbeheerder donderdagochtend in een gezamenlijk persbericht met de ondernemersvereniging Deltalinqs, de Vereniging Rotterdamse Cargadoors en de en de belangenorganisatie VNPI van de raffinaderijen bekend gemaakt. Het Havenbedrijf overlegt elk jaar vooraf met die belangenorganisaties voor de tarieven voor het komende jaar worden vastgesteld.

Het is voor het eerst dat die voor een periode van drie jaar worden vastgelegd. Topman Allard Castelein van het Havenbedrijf wil daarmee ‘een helder signaal naar de markt’ geven. ‘Rederijen weten waar ze in Rotterdam aan toe zijn. Daar bovenop spelen we gericht in op actuele ontwikkelingen, vooral in de containermarkt en de raffinagesector.’

De laatste bereikte drie jaar geleden jaar geleden na jarenlang procederen al een akkoord met het Havenbedrijf over een korting op het zeehavengeld voor olietankers voor een reeks van jaren. In ruil daarvoor liet de sector een claim van potentieel honderden miljoenen vallen. Die regeling is nu met drie jaar verlengd en werkt volgend jaar uit als een korting van een half procent.

De korting voor transshipment containers, die van het ene op het andere schip worden overgeladen, gaat fors omhoog. Volgens het Havenbedrijf bedraagt het havengeld voor zo’n container gemiddeld ongeveer acht euro. De enkele jaren geleden ingevoerde korting van 1,65 euro wordt de komende drie jaar stapsgewijs verhoogd tot vijf euro per deepsea container. De bestaande transshipmentkorting van 2,50 euro per feedercontainer wordt de komende drie jaar gehandhaafd. De havenbeheerder zegt met dit pakket ‘de markt te willen verleiden fors meer transshipmentlading via Rotterdam te verschepen’.

Daarnaast wordt het tarief voor ‘second calls’ gehalveerd. Deepsea-schepen die afzonderlijk inkomende en uitgaande afvaarten uitvoeren hoeven de tweede keer maar een kwart van het havengeld op het ‘scheepsdeel’ te betalen. Dat is nu nog de helft. Ook de bestaande korting van 10% op het scheepsdeel van schepen die relatief weinig stikstof uitstoten wordt verdubbeld.

Tenslotte worden stimuleringsregelingen voor spoor en binnenvaart verlengd. Voor het spoor is er een subsidieregeling voor het opzetten van nieuwe verbindingen. In de binnenvaart blijft de prijs van een abonnement (waarbij schippers per week, per maand of per jaar betalen) gelijk. Bovendien hoeven ze niet meer apart in Dordrecht, Zwijndrecht en Papendrecht te betalen als ze ook Rotterdam aanlopen. De havenbeheerder wil het komende jaar met de binnenvaart overleggen over een verdere ‘modernisering’ van het systeem van binnenhavengeld.

Deltalinqs-voorzitter Steven Lak is tevreden dat de ’incidentele crisiskortingen’ van de afgelopen jaren structureel zijn gemaakt. Het Havenbedrijf heeft de tarieven na het crisisjaar 2008 al regelmatig verlaagd en wilde die kortingen eigenlijk later alsnog terughalen. Daar ziet het nu dus van af. Lak: ‘Het havengeld gaat de komende jaren reëel beetje bij beetje verder naar beneden. Het is verstandig van het Havenbedrijf om te blijven werken aan concurrerende haventarieven en andere kosten. Dit is goed voor verder herstel en groei.’

Peter den Breejen van de Vereniging Rotterdamse Cargadoors laat optekenen dat het pakket ‘duidelijkheid en ruimte voor verdere ontwikkeling’ biedt. Hij is tevreden dat het is gelukt om ‘een overall goed resultaat te bereiken met extra aandacht voor kansrijke sectoren, zoals de feedermarkt.’ Directeur Margaret Hill van de VNPI tenslotte laat weten dat ‘de bescheiden verlaging van het havengeld voor ruwe olietankers de sector helpt te blijven concurreren op de wereldmarkt’.

Het Havenbedrijf haalde vorig jaar 288 miljoen aan zeehavengeld en veertien miljoen aan binnenhavengeld op. De andere grote inkomstenbron van het Havenbedrijf is de verhuur en erfpacht van terreinen, die vorig jaar 321 miljoen in het laatje bracht. Die tarieven zijn de afgelopen jaren in sommige gevallen wel fors verhoogd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement