Antwerps havengeld stijgt 0,09%

Overslag

De haven van Antwerpen verhoogt het havengeld volgend jaar met 0,09%.

Dat heeft directeur-generaal Eddy Bruijninckx van het Gemeentelijk Havenbedrijf van Antwerpen tegenover deze krant gezegd.

De minieme verhoging is gebaseerd op het landelijke indexeringscijfer in België over de periode oktober 2013 – oktober 2014. Daarmee komt de Belgische haven volgend jaar lager uit dan Rotterdam, dat de tarieven met 1% verhoogt. Dat is gebaseerd op het inflatiecijfer (consumentenprijsindex) over 2013. Het Havenbedrijf maakte vorig jaar bekend dat het zeehavengeld de komende drie jaar met de helft van het inflatiepercentage, met een maximum van 1% per jaar, wordt aangepast.

In het geval van Antwerpen gaat het om een generieke verhoging, zonder kortingen of regelingen voor bepaalde soorten lading. Dit in tegenstelling tot Rotterdam, dat onder meer voor doorvoercontainers korting op het havengeld geeft. Bruijninckx: ‘Wij doen dat niet. Ik heb het trouwens al een tijd geleden opgegeven om te proberen die Hollandse rekenarij te begrijpen’.

Op basis van de overslagcijfers over de eerste tien maanden voorspelt hij verder dat de totale goederenoverslag dit jaar zal uitkomen op een record van 198 of 199 miljoen ton. ‘De kaap van 200 miljoen ton gaan we waarschijnlijk net niet ronden, maar we verwachten daar zeer dicht tegenaan te komen’, aldus Bruijninckx.

De Antwerpse overslag kwam vorig jaar na een groei van 3,6% voor het eerst boven de 190 miljoen ton uit. In de eerste drie kwartalen van dit jaar groeide het goederenvolume nog iets sneller door (3,7%) tot 148,3 miljoen ton. In Rotterdam stagneert de overslag. Vorig jaar was er een dalinkje van 0,2% tot 441,5 miljoen ton, in de eerste drie kwartalen van dit jaar een groei van 0,3% tot 333,3 miljoen ton.

Antwerps havengeld stijgt 0,09% | NT

Antwerps havengeld stijgt 0,09%

Overslag

De haven van Antwerpen verhoogt het havengeld volgend jaar met 0,09%.

Dat heeft directeur-generaal Eddy Bruijninckx van het Gemeentelijk Havenbedrijf van Antwerpen tegenover deze krant gezegd.

De minieme verhoging is gebaseerd op het landelijke indexeringscijfer in België over de periode oktober 2013 – oktober 2014. Daarmee komt de Belgische haven volgend jaar lager uit dan Rotterdam, dat de tarieven met 1% verhoogt. Dat is gebaseerd op het inflatiecijfer (consumentenprijsindex) over 2013. Het Havenbedrijf maakte vorig jaar bekend dat het zeehavengeld de komende drie jaar met de helft van het inflatiepercentage, met een maximum van 1% per jaar, wordt aangepast.

In het geval van Antwerpen gaat het om een generieke verhoging, zonder kortingen of regelingen voor bepaalde soorten lading. Dit in tegenstelling tot Rotterdam, dat onder meer voor doorvoercontainers korting op het havengeld geeft. Bruijninckx: ‘Wij doen dat niet. Ik heb het trouwens al een tijd geleden opgegeven om te proberen die Hollandse rekenarij te begrijpen’.

Op basis van de overslagcijfers over de eerste tien maanden voorspelt hij verder dat de totale goederenoverslag dit jaar zal uitkomen op een record van 198 of 199 miljoen ton. ‘De kaap van 200 miljoen ton gaan we waarschijnlijk net niet ronden, maar we verwachten daar zeer dicht tegenaan te komen’, aldus Bruijninckx.

De Antwerpse overslag kwam vorig jaar na een groei van 3,6% voor het eerst boven de 190 miljoen ton uit. In de eerste drie kwartalen van dit jaar groeide het goederenvolume nog iets sneller door (3,7%) tot 148,3 miljoen ton. In Rotterdam stagneert de overslag. Vorig jaar was er een dalinkje van 0,2% tot 441,5 miljoen ton, in de eerste drie kwartalen van dit jaar een groei van 0,3% tot 333,3 miljoen ton.