Nu de bunkerbrandstofprijs afgelopen half jaar is gedaald van 600 dollar naar 330 dollar per ton, wordt de roep om te varen met hogere snelheden steeds luider. Volgens BIMCO is dat echter niet gerechtvaardigd, zolang de overcapaciteit in van droge-bulkvloot nog zo groot. is.

Op basis van schattingen van het Britse maritieme onderzoeksbureau Drewry gaat BIMCO ervan uit dat de overcapaciteit in de droge-bulkvaart ongeveer 25% is. ‘In die zin is er geen reden om de snelheid te verhogen’, zegt Peter Sand, hoofd scheepvaartanalyse bij BIMCO.

Brandstof is de grootse kostenpost in de bulkindustrie. Daarom moet de droge-bulksector nog even vasthouden aan het zuiniger ‘slow steaming’. Pas als vraag en aanbod naar droge-bulkcapaciteit meer in evenwicht zijn, zodat de winstgevendheid vergroot, zou de sector kunnen overwegen om sneller te varen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement