1% groei voor Rotterdam

Overslag

De overslag in de haven van Rotterdam is in 2014 met 1% toegenomen tot 445 miljoen ton. Dat heeft het Havenbedrijf Rotterdam maandagochtend laten weten.

Uitschieters naar boven zijn de containersector met een plus van 5,8% (in tonnen) en breakbulk met 12,1% groei. De overslag van olieproducten daalde met ruim 8%, terwijl er 4,8% meer ruwe olie door de haven ging. De overslag van droog massagoed nam 0,7% af.

Topman Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam verwacht voor 2015 ook een groei van 1%. Die groei moet ook van de containersector komen. In een persbericht zegt Castelein dat ‘bestaande, omvangrijke sectoren in de haven gekoesterd worden en dat er tegelijkertijd ingezet wordt op innovatie en het verbreden van de activiteiten in de haven’.

De overslag van containers is met 5,8% toegenomen tot 12,3 miljoen teu (aantallen) en in gewicht met 5,2% tot 127,6 miljoen ton. Het Havenbedrijf schrijft dat toe aan de aantrekkende economie en aan de eerste effecten van de schaalvergroting in de containervaart: ‘Rotterdam is een aantrekkelijke haven voor de steeds groter wordende schepen’.

Het ro/ro-verkeer nam met 8,1% toe, vooral door het aantrekken van de Britse economie. In de categorie overig stukgoed deden met name staal, non-ferro metalen en projectlading het goed. Het overig stukgoed, jarenlang op zijn retour omdat steeds meer lading in containers verdween, deed het met een groei van 28,1% buitengewoon goed.

De overslag van nat massagoed nam met 2,1% af tot 202,5 miljoen ton. Belangrijkste factoren zijn de concurrentie van nieuwe tankterminals in andere havens en een afname van de overslag van nafta. De overslag van LNG is qua omvang nog bescheiden (1,2 miljoen ton) maar maakte wel een stormachtige groei door met 59,5%, vooral door re-export. De overslag van vloeibare chemicaliën daalde 7,4%.

De overslag van droog massagoed daalde met 0,7% tot 88,6 miljoen ton. De Duitse staalindustrie draaide vorig jaar op 87% van haar capaciteit. Onder ander vanwege renovatie van hoogovens in Duitsland werd 5,2% minder ertsen en schroot overgeslagen in Rotterdam. De overslag van kolen daalde 0,9%.

De overslag van agribulk nam toe met 9,2%, vooral omdat meer tarwe werd uitgevoerd en tegelijkertijd meer maïs en soja werd ingevoerd. De categorie overig droog massagoed bestaat vooral uit grondstoffen voor de bouw en de industrie. Er werd 6,8% meer van deze goederen overgeslagen, met name door het aantrekken van de wereldeconomie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Reacties

Als de steeds groter wordende containerschepen eerst Rotterdam aan moeten doen omdat in andere europese havens de kranen te laag zijn, dan kan er wel een extra toeslag geheven worden om overcomplete havenwerkers op oudere leeftijd korter te laten werken. De cao bedrijven hebben samen met de vakbonden al tientallen miljoenen op tafel gebracht. Havenbedrijf Rotterdam geeft wel kortingen aan rederijen en terminal operators maar hebben nog steeds niets over voor de havenwerkers. Schande

Geplaatst door: Niek Stam op

'Uitschieters naar boven zijn de containersector met een plus van 5,8% (in tonnen)'
'De overslag van containers is toegenomen in gewicht met 5,2% tot 127,6 miljoen ton'

????

Geplaatst door: H van der Arend op
1% groei voor Rotterdam | NT

1% groei voor Rotterdam

Overslag

De overslag in de haven van Rotterdam is in 2014 met 1% toegenomen tot 445 miljoen ton. Dat heeft het Havenbedrijf Rotterdam maandagochtend laten weten.

Uitschieters naar boven zijn de containersector met een plus van 5,8% (in tonnen) en breakbulk met 12,1% groei. De overslag van olieproducten daalde met ruim 8%, terwijl er 4,8% meer ruwe olie door de haven ging. De overslag van droog massagoed nam 0,7% af.

Topman Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam verwacht voor 2015 ook een groei van 1%. Die groei moet ook van de containersector komen. In een persbericht zegt Castelein dat ‘bestaande, omvangrijke sectoren in de haven gekoesterd worden en dat er tegelijkertijd ingezet wordt op innovatie en het verbreden van de activiteiten in de haven’.

De overslag van containers is met 5,8% toegenomen tot 12,3 miljoen teu (aantallen) en in gewicht met 5,2% tot 127,6 miljoen ton. Het Havenbedrijf schrijft dat toe aan de aantrekkende economie en aan de eerste effecten van de schaalvergroting in de containervaart: ‘Rotterdam is een aantrekkelijke haven voor de steeds groter wordende schepen’.

Het ro/ro-verkeer nam met 8,1% toe, vooral door het aantrekken van de Britse economie. In de categorie overig stukgoed deden met name staal, non-ferro metalen en projectlading het goed. Het overig stukgoed, jarenlang op zijn retour omdat steeds meer lading in containers verdween, deed het met een groei van 28,1% buitengewoon goed.

De overslag van nat massagoed nam met 2,1% af tot 202,5 miljoen ton. Belangrijkste factoren zijn de concurrentie van nieuwe tankterminals in andere havens en een afname van de overslag van nafta. De overslag van LNG is qua omvang nog bescheiden (1,2 miljoen ton) maar maakte wel een stormachtige groei door met 59,5%, vooral door re-export. De overslag van vloeibare chemicaliën daalde 7,4%.

De overslag van droog massagoed daalde met 0,7% tot 88,6 miljoen ton. De Duitse staalindustrie draaide vorig jaar op 87% van haar capaciteit. Onder ander vanwege renovatie van hoogovens in Duitsland werd 5,2% minder ertsen en schroot overgeslagen in Rotterdam. De overslag van kolen daalde 0,9%.

De overslag van agribulk nam toe met 9,2%, vooral omdat meer tarwe werd uitgevoerd en tegelijkertijd meer maïs en soja werd ingevoerd. De categorie overig droog massagoed bestaat vooral uit grondstoffen voor de bouw en de industrie. Er werd 6,8% meer van deze goederen overgeslagen, met name door het aantrekken van de wereldeconomie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Reacties

Als de steeds groter wordende containerschepen eerst Rotterdam aan moeten doen omdat in andere europese havens de kranen te laag zijn, dan kan er wel een extra toeslag geheven worden om overcomplete havenwerkers op oudere leeftijd korter te laten werken. De cao bedrijven hebben samen met de vakbonden al tientallen miljoenen op tafel gebracht. Havenbedrijf Rotterdam geeft wel kortingen aan rederijen en terminal operators maar hebben nog steeds niets over voor de havenwerkers. Schande

Geplaatst door: Niek Stam op

'Uitschieters naar boven zijn de containersector met een plus van 5,8% (in tonnen)'
'De overslag van containers is toegenomen in gewicht met 5,2% tot 127,6 miljoen ton'

????

Geplaatst door: H van der Arend op