In een interview met ons zusterblad DVZ stelde Habben Jansen dat een IPO (beursgang) mogelijk is volgend jaar, mits de bedrijfsresultaten en het beursklimaat gunstig zijn. Een IPO zou niet alleen kunnen helpen de hoge rentekosten te drukken die Hapag-Lloyd moet betalen, omdat met de opbrengst de schuld van 3,5 miljard dollar gereduceerd kan worden, maar het zou ook de mogelijkheid bieden overnames te doen. ‘We houden ogen en oren open,’ stelde Habben Jansen, die een vrijage met Hamburg Süd uitsluit. Het zou stuiten op bezwaren van de mededingingsautoriteiten en een te grote afhankelijkheid van het verkeer richting Latijns-Amerika met zich meebrengen.

Habben Jansen, die op 1 juli vorig jaar als CEO begon, gaf toe dat Hapag-Lloyd moeilijke jaren achter zich heeft en dat ook 2015 een lastig jaar zal worden. In 2016 moet weer winst geschreven kunnen worden.

Dit jaar moeten de kosten meer dan 100 miljoen dollar omlaag bij de onderneming. De inmiddels afgeronde fusie met CSAV zorgt daarnaast ook voor synergievoordelen.

Los van kostenbesparingen, staan ook investeringen op de agenda. In het tweede kwartaal van dit jaar wil de CEO over de nieuwbouw van schepen beslissen, hij liet echter open hoe groot deze schepen zullen zijn.