Dat heeft Havenbedrijf Rotterdam namens de betrokken bedrijven, waaronder ook RWG en APMT2, laten weten. Ook is besloten dat er voorlopig geen onbemande voertuigen (agv’s) zullen worden ingezet voor het uitwisselen van containers tussen de terminals op de Maasvlakte. In een eerder stadium heeft het Havenbedrijf wel met die gedachte gespeeld.

Het vervoer zal in elk geval de eerste jaren gebeuren met multi trailer systems (mts’en), die tien teu tegelijk kunnen vervoeren, en drie teu-trucks. Met die principiële keus komen de terminals tegemoet aan bezwaren van de vakbonden, die vreesden voor verlies van werkgelegenheid door de agv’s.

FNV-bestuurder Niek Stam stelde onlangs dat ‘vervoer over de interne baan havenwerk is en dat dus ook door havenwerkers gedaan moet worden’. In het inmiddels verlopen ultimatum in het cao-conflict met RWG staat dat punt ook expliciet vermeld.

Het Havenbedrijf praat de komende maanden verder met de terminals over het tracé van de interne baan, ofwel Central Exchange Route, en over de vraag wie welke kosten voor zijn rekening neemt. Met het project is een investering van naar schatting tachtig miljoen euro gemoeid. De havenbeheerder stelt als voorwaarde aan de aanleg dat de terminals het eerst eens worden over het gebruik en de kostenverdeling.

Kramer is ingenomen met de afspraken. ‘Dit brengt de ontwikkeling van een Barge Service Centre weer een stap dichterbij’, zegt John Verschelden, die als adviseur van Kramer Group optreedt. Het bedrijf is al aangesloten op de huidige interne baan van ECT en maakt zich al jaren sterk voor een optimale toegang tot de Central Exchange Route.

Het Havenbedrijf wil het project na de zomer aanbesteden en kort daarna met de bouw beginnen. Voor die tijd moeten er nog knopen worden doorgehakt over het exacte tracé en over tijdelijke voorzieningen, zoals een gelijkvloerse in plaats van een ongelijkvloerse kruising met de openbare weg. Waarschijnlijk kan de voorziening in 2017 in gebruik worden genomen. Bedoeling is de baan zo aan te leggen dat er in de verre toekomst wel met agv’s gereden kan worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement